Ha eluralkodna az ünnepi pánik-hangulat

Az advent kellős közepén járunk, az év legszebb időszaka ez; kivilágított terek, feldíszített fák, forralt bor illat, piros pozsgás arcok mindenütt – így hangolódunk a szeretet ünnepére. Vagy éppen idegbajt kapunk, mert nem érünk a teendőink nyomába…

A sok „csoda” mellett az ajándékvásárlás kényszere, a teendők hosszú listája, a három napba zsúfolt nagycsaládi körlátogatás logisztikája nem kis stresszel jár. Hogyan lehet ezt ép ésszel túlélni? – Nyugi, erre is van néhány tippünk.

Ne gondolj nagy dolgokra; a titok nyitja pont abban rejlik, hogy ugyanúgy kezeljük a karácsonnyal együtt járó feladatokat, mint bármilyen más élethelyzetet. Ragadj tollat és készíts egy tervet!

Segíts magadon…

… És szabadulj meg a saját magaddal szemben támasztott elvárásoktól: nem kell mindennek tökéletesnek lennie, senki nem fog megszidni, csak mert nem ragyog az egész ház a tisztaságtól. Tipp: időzítsd a nagytakarítást 1-2 héttel előbbre, és szenteste előtt csak korrigáld a rendet.

Drága nagymamám mindig nyolcfélét sütött-főzött, hiába mondtuk neki, hogy három fogás is bőven elég – aztán napokig pihente a fáradalmakat. Tipp: kérdezd körbe a családot, ki-mit szeret, biztos találtok közös pontot.

Ha fóbiád van a tömegtől, próbálj meg minél több ajándékot a neten megrendelni. Tipp: ha mégis be kell térned egy bevásárló centerbe, időzítsd azt nyitásra vagy estére (csekkold az adventi nyitva tartást).

 

Általános tipp a belső feszültségek leküzdésére: a gondolataid pozitív átprogramozásához használd a „STOP módszer” 4 lépését:

  1. „S”- stop, azaz szakítsd meg; amit éppen csinálsz.
  2. „T” – take a breath; azaz pár percig végy nagy lélegzetet, és csak figyeld, ahogy ki- és beáramlik a levegő.
  3. „O” – observe your thoughts and feelings; azaz figyeld meg a gondolataid és érzéseid, mintha csak a távolban úszó felhők lennének; a negatívakat engedd el, ne kapaszkodj beléjük.
  4. „P” – proceed with doing something positive; azaz folytasd valami olyan cselekedettel, ami azonnali pozitív hatást eredményez, például dicsérd meg az egyik családtagod, vagy vedd észre a szép időt.

Kezeld időben a családi konfliktusokat

Ne fojtsd el az érzéseid és söpörd a problémákat a szőnyeg alá, csak mert közeleg a karácsony, inkább próbáld meg még azelőtt kezelni a szituációt, hogy az elmérgesedne. Fontos, hogy tudasd szeretteiddel, ha valami rosszul esik, fogalmazz mindig egyes szám első személyben. Például: Kellemetlen számomra, amikor ezt (…) csinálod. Nekem az esne jól, ha így (…) tennél.

Tipp: használd a vizualizációs technikát; hunyd le a szemed és képzeld magad egy kellemes környezetbe, ahol a dolgok úgy történnek, ahogy te szeretnéd, és az illető kedvesen bánik veled. Azt is elképzelheted, hogy egy vízesés alatt állsz, a trópusi esőerdőben, és vizualizáld, ahogy a víz kimossa a testedből a stresszt.

Teremts egy kis extra „én-időt”

Jelentkezz be masszázsra (a masszírozás ellazít, normalizálja a vérnyomásod, lenyugtatja a pulzusod), figyelj oda magadra; hogy alszol-e eleget, iszol-e elég vizet, relaxálj, menj el sportolni, moziba… A lényeg, hogy azt csináld, amit szeretsz.

Csak azért, mert itt a karácsony, nem kell megőrülni: őrizd meg a józanságod – jövőre is szükséged lesz rá!

gsbox_banner

 

 

Comments Disabled