Harcoljunk vagy ne harcoljunk a gyerekkel a délutáni alvásért?

Tegye fel a kezét, aki még nem küzdött a csemetéjével, hogy aludjon végre! Senki? Igen, mi is így vagyunk vele, ezért megkérdeztünk egy szakértőt, mi a teendő az altatáskaratéval. 

Leszögezem, én alvás-párti vagyok. Amióta csak gyerekem van, mindig az volt a természetes, hogy ebéd után alszik a gyerek. Tudatosan álltam hozzá. Kialakítottam egy rituálét az esti alváshoz és egyet az ebéd utáni alváshoz, hiszen a kisbaba is nagyobb biztonságban érzi magát, ha tudja, hogy következnek sorban a dolgok. Ez a módi szuper jól működött az első és a második gyerekemnél. Aztán jött a harmadik, aki képes volt (és igen, azóta is képes) felrúgni a jól bevezetett módszereimet.

Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a gyerekeknek nagyon fontos, hogy eleget aludjanak, hiszen alvás közben pihen az idegrendszer. Tudósok kimutatták, hogy azok a kisgyermekek, akik kihagyják a délutáni alvást sokkal idegesebbek, stresszesebbek társaiknál. Egy dán kutatásból az is kiderült, hogy azoknál a gyerekeknél, akik nem alszanak eleget, ún. kihagyás keletkezik, azaz:

„Nem képesek emlékezni arra, amit épp akkor tanultak. Ez abból adódik, hogy az agysejtek túl kevés alvás esetén elvesztik rugalmasságukat, és a továbbiakban nem képesek újabb szinapszisokat (sejtek közötti kapcsolatokat) létrehozni. Olyan szinapszisokat, melyek ahhoz szükségesek, hogy az emlékezetük újabb ismereteket legyen képes tárolni.”

(Soeren Berg, Forrás: eletmodszer.com)

Megkerestük Jeges Eleonóra gyermekpszichológust, aki elmondta, hogy nagyjából meghatározható, mennyi alvás szükséges a gyerekeknek egy adott korban.

Alvásigény:

  • 0-3 hónapos korig: 16-20 óra naponta
  • 3-12 hónapos korig: 11-16 óra naponta
  • 1-3 éves korig: 12-13 óra naponta
  • 3-5 éves korig: 11-12 óra naponta
  • Iskolás korú gyerekek: 10 óra naponta

Nagyjából, mert egyénenként eltérőek lehetnek az igények. Van olyan gyerek, aki három éves korában leszokik a délutáni alvásról és van, akinek még első osztályos korában is szüksége van rá. Azt azonban leszögezhetjük, hogy akkor kipihent a gyerek, ha eleget alszik.

A gyermekpszichológus hangsúlyozza, hogy az anya tapasztalásán van a hangsúly. Ha ő úgy érzi, hogy a gyerek ingerültebb vagy viselkedése eltér a normáltól, akkor bizony szükség van az ebéd utáni alvásra.

„Igenis érdemes erőltetni, éppen a gyermek érdekében, hogy ő jól funkcionáljon és korának megfelelően tudjon fejlődni. A legjobb, ha a gyermeknek minél nyugodtabb és békésebb körülményeket teremtünk az alváshoz. Ha a lehető legtöbb zavaró külső ingert kizárjuk, megkönnyítjük számukra az elalvást.”

Mindezeket szem előtt tartva, az óvodás korú lányaimat minden egyes nap lerakom aludni ebéd után. Csak éppen nem egyformák. A nagyobb gond nélkül elalszik, de a húgánál valahogy rendre csődöt mondok. Általában a következő forgatókönyv szerint alakulnak a délutáni alvások otthon.

Első szakasz:

A mese szerintem tökéletes lecsendesítő és megnyugtató eszköz. Mindkét lányom választ magának egyet, én pedig mesélek rendületlenül. Aztán irány az ágy, ott még egy kis éneklés, egy kis puszi és mehet a szundi.

Második szakasz:

Valószínűleg, ahogy én elhagyom a terepet és becsukódik az ajtó, azonnal mindketten kipattannak az ágyból. Általában mindig a kisebbik áll elő ragyogó és felettébb szórakoztató ötletekkel. Az egyik ilyen, hogy átöltöznek. Megesik, hogy négy-öt réteg ruhát vesznek egymásra. Aztán van olyan, hogy levesznek mindent és csak egy fürdőruhában parádéznak. Januárban, naná! Egyik alkalommal, amikor bementem, hogy most már aztán rendet tegyek, látom, hogy az ablakpárkányon ücsörögnek. Csoda, hogy nem szakadt le. De olyan is volt, hogy a képeket pakolgatták le falról. Jó mulatság, nemde?

Harmadik szakasz:

Mindezek ellenére a nagyobbik képes elaludni. Gondolom, elfárad a nagy buliban. Ekkor a kicsi, akinek így nyilván se közönsége, se játszópajtása, úgy gondolja, hogy akkor az alvás meg is volt. Fogja magát és szép csöndben megpróbál kiosonni.

Negyedik szakasz:

Mivel még csak három és fél éves, nem túlságosan kifinomultak a settenkedési módszerei, igen hamar lebukik.

child-standing-bed

Ekkor én – mivel alvás-párti vagyok – különböző módszerekkel próbálkozom. „Gyere Lizus, bújj vissza az ágyba, én meg simizem a hátad” vagy „Tudod, hogy altatott el engem Ági mama, amikor kisbaba voltam? – Megmutatom. Nézd, így simogatta a fejemet.” Ezek még egész humánus altatási módszerek. Rám nézve. Ám van az, amikor bebújok mellé az ágyba. A száznegyven hosszúba. Annyi baj legyen, – mondom én – legalább így majd biztos elalszik. Khm-khm.

Ötödik szakasz:

Ránézek az órára, 14 óra 8 perc. Nagyjából egy órája megy már a műsor, amikor érkezik a kérdés: „Mi az uzsi? Éhes vagyok!” Én meg ott állok széttárt karokkal és egy sóhaj kíséretében csöndesen beletörődök, hogy ebből ma se lesz alvás. Szerencsére holnap hétfő, és az óvodában – természetesen – az elsők között alszik majd el.

o-KIDS-AND-SLEEP-facebook

Jeges Eleonóra gyermekpszichológus megnyugtat, hogy még a szakértők szerint sem dől össze a világ, ha néha kimarad egy délutáni alvás. Ha azonban a szülő úgy tapasztalja, hogy gyermeke hisztisebb, ingerültebb olyan dolgok miatt, ami miatt máskor nem szokott, akkor annak bizony a fáradság az oka. Ilyen esetekben érdemes gyermekünket este akár korábban is ágyba dugni.

„Saját bőrünkön is sokszor tapasztaljuk – teszi hozzá a szakember – hogy ha rosszul aludtunk éjszaka vagy nem eleget, nehezebben vesszük a másnapi akadályokat, mi is sokkal ingerültebbek, nyugtalanabbak vagyunk.”

De vajon mi a helyzet akkor, ha a délutáni alvást kihagyó lurkó este hat órára magától elaludt?

„Ilyenkor nyugodtan berakhatjuk őket az ágyukba, – erősít meg Eleonóra – másnap úgyis visszaáll minden a megszokott kerékvágásba.”

A szakember hangsúlyozza, hogy ha nem is tud elaludni a gyerkőc délután, azért a csendes pihenő ilyenkor se maradjon el. Ha pedig tényleg nem tudjuk kiharcolni, és minden kötél szakad, akkor valamilyen pihentető tevékenység, összebújás vagy mesélés helyettesítheti az alvást.

mother-tucking-child-into-bed

Úgyhogy összefoglalva mit is mondhatnánk még? Talán csak ennyit: Szép álmokat! 🙂

Comments Disabled