Itt az idő, hogy te is elkezdj jógázni – mert a legjobb dolog, ami történhet veled!

Amikor a szerkesztőségben szóba jött, hogy miért is kéne mindenkinek jógázni, egyikőnk sem talált egy érvet sem arra, hogy miért is NE csináljuk. Szöllősi Timi utána járt, hogy hányféle, hogy kinek jó, és merre indulj, ha jógáznál.

Amikor nyolc éve először találkoztam a jógával, még nem tudtam igazán, hogy miről is van szó. Ekkor még úgy hittem – mint az emberek többsége – hogy a jóga pusztán bemelegítő és nyújtó gyakorlatok sora. Pedig ennél sokkal több…

Megtanultam összpontosítani a légzésen és az ászanákon keresztül, megtanultam elcsendesíteni a tudatomat, és elindultam egy csodálatos spirituális utazáson. Amióta jógázom sokkal kiegyensúlyozottabb lettem, sőt olyannyira függővé váltam, hogy ha kihagyok egy hetet, már érzem, hogy kibillenek a lelki egyensúlyomból. Olyan változások indultak el bennem, amelyek megtanítottak kibékülni önmagammal és az élettel. Képessé váltam elengedni a ragaszkodást és a rossz beidegződéseket, sokkal nyitottabb vagyok, és ahelyett, hogy csak úgy sodródnék az élettel, egyszer csak arra eszméltem, hogy felülkerekedett bennem a tudatosság.

The-Importance-Of-Focus-in-Yoga-And-Life-733x440

Azt azért meg kell, hogy valljam, hogy az eddigi utam nem volt egyszerű, pláne könnyű. Már csak azért sem, mert jócskán voltak fizikai korlátaim és tényleg nagyon kellett koncentrálnom. Sokszor éreztem úgy, hogy ez nekem nem megy. De kitartásomnak köszönhetően alkalomról-alkalomra óriásit tudtam fejlődni, főleg ahhoz képest, ahonnan indultam. Emlékszem, kezdő jógás koromban annyira, de annyira béna voltam az egyensúlyozó ászanákban, hogy sehogy se tudtam megtartani magamat féllábon. Aztán ahogy gyakoroltam, úgy lettem egyre stabilabb fizikailag, no és mentálisan is.

Ez a jóga lényege: a mentális és fizikai harmónia megteremtése. Ha elkezdünk dolgozni az egyiken, akkor az hozza magával a másikat is. Mert a jóga gyakorlásának fő célja a test és a lélek egyensúlyának megteremtése. Ehhez alkalmazza a jóga az ászanákat, a légzőgyakorlatokat és a meditációt vagy más relaxációs technikákat. Ahogy nem létezik a jóga helyes légzés nélkül, úgy nem létezik relaxáció vagy meditáció nélkül sem. Nem véletlen, hogy a jóga legkorábbi formája a meditáció volt, és a négy fő jógairányzat (Rádzsa, Dnyána, Bakti, Karma) mindegyike erre épül.

De miért is jógázzunk?

A nyugati civilizációkban a Hatha jóga lett a legnépszerűbb, amely a Rádzsa jóga nyolc lépcsőfokának első négy előkészítő fokozata. Ide tartozik az Asthanga, a Vinyasza Flow, az Agni, a Bikram, a különböző gerinc jógák, a kismama és a baba-mama jógák is.

Célja, hogy relaxációs és meditációs technikákat alkalmazva lecsendesítse az elmét, és javítsa a test általános fizikai állapotát.

Az ászanák rendszeres végzése orvosilag is igazolhatóan javítja a test egészségi állapotát.

Mára bizonyított tény, hogy a jóga javítja a testtartást, az izmok rugalmasságát és a csontok szilárdságát. Segít olyan krónikus betegségek megelőzésében, mint a cukorbetegség, magas vérnyomás, ízületi gyulladás. Javítja a vérkeringést, erősíti az immunrendszert és javítja a belső elválasztású mirigyek működését. A légzőgyakorlatokkal megelőzhető az asztma és a hörghurut kialakulása. Rónay Dóra jógaoktató hangúlyozza, hogy a jógával a betegségek előfordulása csökken, a meglévő problémák pedig a legtöbb esetben javulnak tőle.

yoga-silhouettes

A rendszeres gyakorlással olyan mély belső erőt fedezhetünk fel magunkban, amelyek hozzásegítenek ahhoz, hogy ne legyen többé olyan, hogy nem tudom megcsinálni, könnyebben lépjük át korlátainkat, amelyek persze legtöbbször éppen a félelmeinkből fakadnak. Könnyebben tudjuk elengedni a dolgokat, megtanít arra, hogy bizonyos helyzetekben felesleges erőlködni, vagy másoknak az igazunkat bizonygatni, mert az igazság előbb-utóbb úgyis utat tör magának. A jóga ráadásul megtanít arra, hogy vigyázzunk magunkra, még belülről is. Minél inkább hozzászokunk a jógához, úgy lesz egyre fontosabb belső szerveink egészséges működése. Az ászanák és a légzőgyakorlatoknak köszönhetően tudatosabban érezzük belső szerveinket, elkezdünk máshogy tekinteni rájuk. Ez az első lépés az egészséghez vezető úthoz. Lelki békét és egyre erősebb belső jólétet teremt, még szociális és személyes értékrendünket is fejleszti.

Ha most kezditek (netán újrakezditek) a jógát, ne higgyétek, hogy eleve kisportoltnak kell lennetek, viszont érdemes rendszeresen végezni, hogy minél előbb megtapasztaljátok munkátok gyümölcsét. A jóga fizikai gyakorlatai egyszerre nyújtják és erősítik az izomzatot, a rendszeresség pedig elindítja a változást a test belső működésében is; mindent optimalizál.  Sokan vannak, akik a jógát versenyként fogják fel, ők a leghajlékonyabbak, a legerősebbek, de velük ne foglalkozzatok.

Senkihez sem érdemes hasonlítani magunkat, hiszen mindenki máshonnan indult és más időben. Az egyetlen versenytársunk saját magunk, a fejlődésünket csak saját magunkhoz képest szabad mérni. Érdemes tisztázni magunkban, hogy mit szeretnénk kapni a jógától, mit szeretnénk elérni a segítségével, érdemes célokat kitűzni magunk elé és az alapján választani jógastúdiót és oktatót.

Rónay Dóra jógaoktató szerint: „Az első jóga óra – mint minden első élmény – meghatározó. Érdemes előtte körülnézni, érdeklődni a különböző jógairányzatokról és az oktatókról is. Az első alkalommal a gyakorlás elején mindenképpen tájékoztatni kell a jógaoktatót a fizikai állapotunknak azokról a jellemzőiről, amiket minden esetben figyelembe kell venni a gyakorlások alatt. Ezeket egyébként az oktató meg is szokta kérdezni. Ilyenek lehetnek az estleges korábbi, (vagy jelenlegi) sérülések, magas vérnyomás, szívproblémák. Akut betegségekből való felépülés után, illetve műtéteket követően mindig ki kell kérni az orvos véleményét, hogy mikor kezdhető újra a gyakorlás.”

Young yoga instructor leading a class in stretching

Young yoga instructor leading a class in stretching

A jógaoktató hozzáteszi, hogy a jóga kortól, nemtől függetlenül, mindenkinek ajánlott, ám vannak olyan esetek, amikor valami korlátozza, vagy nem teszi lehetővé a jóga fizikai gyakorlását. Ilyen például az extrém magas vérnyomás, a gerinc komolyabb sérülése (ez esetenként és egyénenként változó, mert van, ahol kifejezetten jó terápia a jóga), illetve akut betegségek. Lehetnek átmeneti periódusok is, amikor nem tanácsos jógázni, például fertőző betegségek, láz, eldugult orrjáratok esetén. A nők esetében – ez is egyénenként különbözhet -, a menzesz ideje alatt nem, vagy csak könnyített gyakorlatokkal érdemes jógázni. Ilyenkor a fordított testhelyzetek nem ajánlottak. Kismamák is jógázhatnak, de a harmadik hónap után inkább kifejezetten kismamáknak szóló órára érdemes menniük.

Yoga-Class-Beach-660

Mindenkinek másra van szüksége és a különböző személyiségekhez más és más jógatípus illik. Van, aki a passzívabb, nyugalmasabb jógát keresi, míg mások az erőteljesebb és dinamikusabb fajtákat. A lényeg, hogy megtaláljuk a hozzánk illőt és jógázzunk.

És jógázzunk.

És jógázzunk.

A jóga filozófiája a tudatosságra tanít, egyfajta önismereti út, fizikai, mentális és spirituális szinten is. Törekvés egy magasabb létforma, és az egység megtapasztalása felé, rávezet arra, hogy végső soron minden, ami bent és kint van, egy és ugyanaz.

A jóga bármikor elkezdhető, például Adriennel, akinek húsz perces teljesen kezdőknek összeállított programját akár ma délelőtt is végigcsinálhatod!