Vigyázat, jön a kánikula! Így hűtsd le magad és a lakásod légkondi nélkül

A héten sokszor elérheti a hőmérséklet a 30-35 fokot napközben, és este sem fog lehűlni igazán a levegő. Ha nincs lehetőséged légkondit felszereltetni, és nem rendelkezel ventilátorokkal, akkor most jól figyelj. Házi módszereket hoztunk, amivel egy kicsit mérsékelheted az otthoni klímád, ráadásul olcsón, és természetes módszerekkel!

Ha napos lakásban élsz, akkor biztos, hogy hálát adsz az égnek (főként ősszel és télen), csak éppen nem a kánikula szezonban. Ilyenkor ugyanis a betűző nap felmelegíti az otthonodat, és ha nem tudod átszellőztetni a szobáidat, akkor bizony este is simán lehet 27 fok a hálószobában, amiben valljuk be nem esik jól a pihenés. Ha nincs lehetőséged klímát beszereltetni, vagy csak simán nem bírod a természetellenes léghűtést, akkor sincs minden veszve. Jobb is, ha inkább természetes módszerekhez folyamodsz és úgy hűtöd a lakóhelyed és magadat, így a pénztárcád is örül, és a Földünk is jobban jár. Íme hat természetes ötlet, amivel csökkenthetjük a hőmérsékletet kánikula idején a lakásunkban, és még a szervezetünket sem viseli meg, mint a légkondi és társai.

1. Függönyt fel!

Akár 5 fokkal is lehűtheted a szobáidat, ha megfelelően függönyözöl. A legjobb megoldás, hogy spalettákat, vagy redőnyöket használsz, mert ha ezek kánikula idején egész nap le vannak húzva (becsukott ablakkal), akkor nem terjed szét a lakásban a meleg levegő. Ha nincs spalettád / redőnyöd, akkor vegyél egy sűrű szövésű sötétítő függönyt, ami kizárja a fényt. A világos anyagúak még jobbak is mint a sötétek, hiszen ezek nem szívják magukba a napfényt!

 

2. Íme a légzéstechnika, ami lehűti a tested

Elalvás előtt nyisd ki az ablakokat, és hagyd, hogy beáramoljon a levegő. Ilyenkor próbálj meg lenyugodni és légzéstechnikai gyakorlatot végezni a következők szerint. Csukd be a szemed és a csavarj egyet a nyelveden, mintha egy szívószál lenne a szádban. Lélegezz a szádon keresztül négyszer, ötször, majd ismételd meg ugyanazt az orrodon keresztül. Nyolc, tíz alkalommal ismételd meg az egész gyakorlatot. Ha nem tudod a nyelved megcsavarni, akkor elég egy kicsit kinyitni a szád (mintha csodálkoznál, vagy “óh”-t mondanál) és így megismételni a gyakorlatot. Ennek a légzésgyakorlatnak a neve “sitali pranayama” és Indiából ered, ahol gyakorta alkalmazzák a nyugtató és hűtő célzattal.

3. Cseréld le a takaródat!

Ha te is az az ember vagy, aki télen-nyáron dunyhában alszik, akkor a legnehezebb pont ez lesz. Akik ragaszkodnak a vastag takaróhoz, azért teszik, mert a takaró súlya megnyugtatja őket, és könnyebben alszanak el. Nyáron viszont sokkal jobb, ha 100%-os pamut anyagot használsz takaróként. Ez lehet egy pamut lepedő, vagy bármilyen anyag, amivel be tudsz takarózni. Ebben biztos, hogy nem fogsz a saját izzadságodban felriadni éjjel, másrészt ha esetleg izzadsz is, akkor ez hűsítően fog rád hatni. A pamut ugyanis szellőzik, ellentétben a tollpaplannal, vagy a műszálas, de puha takarókkal.

4.  Ha a pamut se segít, akkor jöjjön a vászon

Ha kicserélted a paplanodat valami könnyűre, de nem tudsz elaludni, mert nincs meg a jól ismert komfortos érzés, akkor használj vászon anyagot. Ez eléggé “súlyos” ahhoz, hogy arra az időre, amíg elalszol megnyugtatóan hasson a testedre. Ez a probléma egyébként nem egyedi, sok ember nem tud elaludni úgy, hogy nem takarja a testét takaró, lepedő vagy éppen vászon.

 

 

5. Permetezd magad

A borsmenta, az eukaliptusz, a levendula és a narancsvirág illóolaj tökéletesek arra, hogy lehűtsék a tested. Ezek az illóolajok egy vékony réteget képeznek a bőrödön, amik megakadályozzák, hogy izzadj, és hűsítő hatással vannak a testedre a bennük található természetes illóolajok miatt. Próbáld ki például a szerkesztőségünk kedvencét a Szomódi Levendulás levendulavíz permetét!

Furcsán hangozhat, de nyugodtan gyújts gyertyát is. Ha van olyan gyertyád, ami tengeri sós, levendulás, vagy csak simán citrusos, akkor ezek tökéletesek arra, hogy egy fülledt nyári estét könnyedebbé tegyenek.

6. Van aki forrón szereti…

A legelvetemültebbek kipróbálhatják, hogy mit tesz a szervezetükkel, ha ágymelegítővel vagy ágymelegítős lepedőn alszanak az egyébként is meleg estéken. Van akiknek kifejezetten jót tesz (gondoljunk csak a forró jógára, ami sok áldásos hatással bír a testünkre), ha melegben alszanak. A hőháztartásunk ugyanis mindenkinek másként reagál arra, hogy melegben még melegebb éri a testünket. Ha egyébként is bírod a kánikulát, akkor kipróbálhatod, hogy milyen melegben aludni, és lehet hogy úgy kelsz fel reggel, hogy újjászületsz 🙂

forrás