A depresszió apró jelei, amelyeket nem mindig veszünk észre…

Chester Bennington, a Linkin Park énekesének halála mindenkit sokkolt. A nyilvánvaló kérdés ott lebeg felettünk: hogy lehet, hogy nem vették észre, hogy baj van? Létezik az, hogy a depresszióban szenvedők nem kérnek segítséget? Igen, létezik. Avagy egy téma, amelyről igenis beszélni kell…

Bár nehéz egyértelmű diagnózist felállítani, és laikusként mi se próbálkoznánk meg vele, de léteznek olyan jelek, amelyeket látva felmerül a kérdés, hogy depressziós emberrel állunk-e szemben.

A környezetük sokszor segíteni akar rajtuk, még akkor is, ha ők nem kérnek segítséget. Jeleket küldenek a külvilágnak, hogy elszigeteltnek és reménytelennek látják a helyzetüket; olyan érzés mindez számukra, mintha a sors mindenáron csak arra várna, hogy lecsaphasson rájuk.

Most rajtad a sor! 

Soha ne tars attól, hogy megfogd a kezét egy depressziós embernek! Lehet, hogy épp ez fogja kirántani a gödörből, és ennek hatására indul el a gyógyulás útján.  Íme, 15 jel, ami arra utal, hogy valóban depressziós személlyel állsz szemben.

Letörtség – Ha megmagyarázhatatlan bánatot látsz az arcán, ne félj figyelmeztetni! Ne őrlődj amiatt, mit szól hozzá: hiszen te csak aggódsz érte. Teljes joggal.

Szorongás – Sokukat gyötrik idegrendszeri panaszok. Többet alszanak a kelleténél, fáj a fejük. Amikor felkeltek, épp olyan idegesek, mint amikor lefeküdtek. Légy türelmes velük; ülj le, hallgasd meg és igyekezz megnyugtatni őket.

Romló memória, koncentráció-képtelenség. – “Mit is akartam vásárolni? Jaj, elfelejtettem ezt a szót, hogy is mondják?” Mondd el neki, hogy néha te is elfelejtesz dolgokat, és bátorítsd őket, hogy készítsenek listákat. Az írás maga terápia.

Bűntudat és negatív gondolatok – Egyszer fent, egyszer lent; a depressziós személyek azonban csak a rosszat látják, ami miatt folyamatos csalódottság és önvád jellemzi őket. Beszélj velük a saját bűntudatodról! A bűnösség érzése elviselhetetlenné válhat, ha azt gondoljuk, egyedül vagyunk vele.

Veszteségérzet – A depressziósok szívében mintha sötét lyuk tátongana; űrt éreznek, amit sehogy sem tudnak betölteni. Emlékeztesd őket, hogy a veszteségtudatra legjobb gyógyír, ha mernek élni. Néhány dolgot nem lehet megváltoztatni, de ne hagyják, hogy mindez akadályt jelentsen számukra a mindennapokban.

Álmatlanság – Mindent megpróbálnak: fehér zaj, puha kanapé, meleg tej, mégis felőrli őket az álmatlanság okozta folyamatos zsibbadtság. Bátorítsd őket, hogy éljenek napi rutin szerint, ne egyenek vagy igyanak késő este, kapcsolják ki a TV-t, a telefont stb.

Reménytelenség – “Remény?! Miféle remény? Napról napra egyre rosszabb az élet!”A legjobb módja annak, hogy reményt önts valakibe, ha együtt érzel vele.

Rendhagyó étkezési szokások – Az étvágytalanságtól a falásrohamokig az étel könnyen a depressziós ember drogja lehet. Tartsd mindezt szem előtt, és ne hagyd, hogy rejtegesse extrém étkezési szokásait; inkább bátorítsd arra, hogy nézzen szembe velük!

Kimerültség – A depressziósok mindig fáradtak. Segít nekik, ha napi rutint alakítanak ki a reggeli felkeléstől kezdve lefekvésig. Ösztönözd egészséges étrendre, és hangsúlyozd, hogy vegyen vissza a tévénézésből és az internetes böngészésből, mert ezek jelentős mértékben ronthatnak az állapotán.

Pesszimizmus – “Nem tudsz segíteni, mindent megpróbáltam, ez minden, amire képes vagyok!” Bátorítsd őket, hogy ahhoz, hogy kijussanak a mélypontról, írják le az érzéseiket, később olvassák vissza, és alkossanak véleményt akkori látásmódjukról!

Öngyilkos gondolatok – “Meg akarok halni! Megoldaná a problémáimat, mindenkinek jobb lenne, ha halott lennék!” Az öngyilkosság megelőzésének egyik módja, ha elmesélheti, mit érez, amikor öngyilkosságra gondol. Ne félj: aki sokat beszél róla, valószínűleg sosem teszi meg.

Érzékenység – A legkisebb érzelmi behatások elindíthatják a lavinát egy depressziós embernél, ezért türelemmel kell lenned. A legjobb megoldás ebben az esetben is, ha mellette vagy, és megvárod, míg elül a vihar. Feltétlenül emlékeztesd, hogy nincs egyedül!

Testi fájdalmak – Fáj a háta, a lába, a feje, még a különféle masszázs sem segít. Küldd orvoshoz! Szerezzen róla tudomást, hogy a fájdalma akut állapotból vagy a depresszió okozta stresszből származik-e!

Túlzott vakmerőség – A kábítószerek, a túlzásba vitt szex, a felgyorsult, zabolátlan életvitel arra utal, hogy az illető nem igazán akar jelen lenni a valódi életben. Légy te a tükör! Tegyél fel neki kérdéseket, és segíts határokat szabni!

Izoláció – “Inkább egyedül szeretnék lenni, kérlek, hagyj békén!” Találd meg a módját, hogy kapcsolatot teremts depressziós ismerősöddel! Kávé, séta, mozi együtt – mindegy, melyiket választod. A lényeg, hogy vegyél részt az életében; érezze, hogy bármi is történjék, rád számíthat.

Fogd meg a kezét – még ma!

Minél több jelet fedezel fel a fentiekből a barátaidon, ismerőseiden, annál biztosabb, hogy depresszióban szenved. Nekünk, egészségeseknek emlékeztetnünk kell magukat arra, hogy mindannyian megtapasztaltuk a kétségbeesést és a reménytelenséget, így jól tudjuk, milyen az, amikor segítő kézre van szükség.

Ne félj hát segíteni; ne feledd: életet menthetsz vele!

Ha úgy érzed, egyedül kevés vagy kérj segítséget! Fontos, hogy tudd a depresszió nem egy gondolat, nem egy múló szeszély, hanem betegség!

No Comments