A nagy “kalória átverés”, avagy tényleg minden diétás, amiről azt hiszed?

Kalóriák – más szemszögből: egy brit fitneszblogger bebizonyította, hogy diéta idején sem kell feketelistára kerülnie a kedvenc nasijainknak. Ideje végre, hogy tisztán lássunk!

Csak nekünk kezd az az érzésünk lenni, hogy  manapság minden a kaja körül forog?! Mit eszel, mikor és mennyit, vagyis inkább mit ne egyél… Kezdjük kicsit unni a sok megvonást, ezért is örültünk meg a brit fitneszblogger, Lucy Mountain egyszerű, képes illusztrációkkal ellátott jópofa és újszerű megközelítésének. Végre valaki, aki nem akar minket eltiltani semmitől! Te mit gondolsz erről, egyet értesz vele?

Ha egy bizonyos étel energiatartalmára vagy kíváncsi, csak üsd be a Google-be és meg fogsz döbbenni, mennyi kalóriakalkulátorral és a kalóriaszámlálgatáson alapuló csodadiétával fogsz találkozni. Ebből is látszik, hogy nagyon is van létjogosultsága Lucy projektjének; megmutatni az embereknek, hogy nagyon téves úton jár az, aki csak a számokkal foglalkozik, nem mindegy ugyanis, hogy miből viszel be száz kalóriát, hogy élvezed-e, amit megeszel, és hogy mik a gyenge pontjaid: mik azok az ételek, amik egy falatjától is azonnal függővé válsz, és nem tudsz leállni.

Lássuk hát!

Mandula vs. gyömölcsös gumicukor

Ha egy marék mandula és egy ugyanennyi gyümölcs-pasztilla közül kellene választanod, melyiket ennéd meg inkább? (Őszintén!) Az egészség-tudatosan táplálkozók persze gondolkodás nélkül a mandulára szavaznának, mert annak sokkal magasabb a tápanyagtartalma, vagy, mert természetes, esetleg, mert azzal úgy éreznék, „kisebb bűnt” követnek el. Ez mind tök oké, főleg, ha tényleg meg se kívántad a cukorkákat… Ám, ha szíved szerint mégis csak ez utóbbi  mellett döntenél, miért ne tehetnéd meg? A blogger szerint ugyanis, ha az étrended túlnyomó része vitamindús étkekből áll, az ilyen apró kilengések nemcsak hogy nem ártanak, de még jót is tesznek. Hiszen ami örömet okoz, az nem lehet káros. A hangsúly persze itt is a mértékletességen van.

Sós, olajos burgonya chips vs. natúr zöldség chips

Most valószínű sokakat fog sokkolni az igazság: elenyésző a kalória-különbség a sós ropogtatni valók közt található, elkerülendőként megbélyegzett burgonya chips és a „bio” részlegen fellelhető zöldség snack között. Sőt, ha kóstoltad már életedben a répából, édesburgonyából, céklából készült alternatívát, te is tapasztalhattad, hogy legalább annyira olajos, mint mezei társai. A kérdés tehát megint felmerül: mi az, amit valójában enni szeretnél? Edd azt!

Víz, ami hízlal?!

Ha már egyszer kalóriaszámlálgatásra adtad a fejed, egy valamit jó, ha az eszedbe vésel: energiát nem csak az ételek, hanem bizony az italok is tartalmaznak. A „sima” vízen és az édesítőszeres üdítőkön kívül minden folyadékban van kalória. Így eshet meg az, hogy hiába eszed a diétás kajákat, ha közben napi 2-3 liter ízesített vizet iszol (számold ki, mennyi az, ha egy deci kb. 50 kcal): meg se moccan a mérleg nyelve. Tanulság: mindig olvasd el az összetevőket és tápanyag-táblázatot a csomagoláson – fogsz még érdekes dolgokkal szembesülni.

Kávé extrákkal?

Ne aggódj, nem arról akarunk meggyőzni, hogy dobd el az alakod érdekében az életmentő reggeli forró italod élményét, a blogger csupán arra próbált meg rávilágítani ezzel a fotóval, hogy van különbség a hosszú kávé (egy pici tejjel vagy tejszínnel) cukortartalma és a mindenféle ínycsiklandó habos-szirupos italkülönlegességek között; méghozzá nem is kicsi! Ha napi két-hármat is megiszol belőlük, akár egy plusz étkezésnyi energiát is beviszel.

Léteznek hízlaló és zsírégető ételek?

Személyes kedvencünk ez a kérdés. Ugyanis a legtöbb edző és életmód tanácsadó egyenesen letilt dolgokról: ha kiejted a szádon a csoki szót, már mehet is a bünti fekvőtámasz, esélyed sincs kinyögni, hogy csak egy kockát ettél. Pedig eredendően nem léteznek hizlaló vagy fogyasztó ételek, csupán bizonyos élelmiszercsoportokból jó, ha kevesebbet eszel, míg másokból többet javasolt fogyasztani. Ha tehát a csokoládé az életedben napi egy kocka formájában van jelen; úgy az nem hizlal. Ugyanez fordítva is igaz: ha minden nap elmajszolsz egy kiló jázminrizst- hiába diétás ételnek számít-, nem lesz laposabb a hasad.

A látszat csal

Korunk mániája a cukormentes/gluténmentes/laktózmentes feliratokat félreértelmezni: ami diabetikus, az egyenesen egészséges és kalóriamentes is – a közgondolkodás szerint. Pedig az, hogy egy élelmiszer nem tartalmaz bizonyos allergén anyagokat; energiát attól még ugyanannyi (vagy legalábbis közel azonos) mennyiségben.

Akár számolod, akár nem, az eredmény ugyanaz

Egyesek imádnak számolgatni, tervezni, naplót vezetni minden elfogyasztott falatról, ez tartja őket kordában, míg mások ettől teljesen befeszülnek és nyomasztónak találják. Lucy egy érdekes tényre világított rá: a tányérodon lévő étel akkor is ugyanannyi energiát tartalmaz, ha szigorúan számolgatod és akkor is, ha nagy ívben teszel rá és csak „érzésre” adagolsz. De vajon a szervezeted is ugyanúgy képes felhasználni, elraktározni a bűntudattal lenyelt ételt, mint a jóízűen, szabadon bevitt kalóriákat? Próbáld ki mindkét módszert és találd meg a te utad.

Nincs szebb nő annál, aki jól érzi magát a bőrében és majd’ kicsattan a boldogságtól. Ezért mi az életünket nem a tökéletes alak megmunkálására tettük fel, sokkal inkább arra, hogy élvezzük annak (majdnem) minden percét; amihez ha éppen egy gombóc fagyi hiányzik, akkor elnyalunk egyet. Miért, lehet ebben bármi kivetni való?!

További érdekes és elgondolkodtató képes posztokat itt olvashatsz a fitneszbloggertől:  https://www.thefashionfitnessfoodie.com/

gsbox_banner

Olvasd el ezt is:

Én és az étel – avagy kell-e mindenkinek fogyókúrázni?

Természetesen a válasz: nem. Nem kell. Még akkor sem, ha folyik a netről, a tévéből és a rádióból is, hogy csak az tökéletes, akin nincs zsír. Ezzel vitatkoznánk. Illetve EZZEL vitatkozunk! Már gyerekként azt halljuk a szüleinktől: ha jó leszel, ha ezt meg azt, így meg úgy csinálod, akkor kapsz egy fagyit.

No Comments