Hirdetés (X)

Mindent túlgondolsz? Így állíthatod meg az “agyalás-spirál”-t!

A gondolkodás jó. Az átgondolás, megfontolás is jó. A túlgondolás már kevésbé. Aki ismeri az érzést, többnyire falra mászik tőle. Van azonban néhány módszer, amivel búcsút inthetsz neki.

Néha egyszerűen azért hagyjuk abba az agyalást, mert elfáradunk. Belefásulunk, hogy újra meg újra daráljuk és forgatjuk ugyanazt a problémát. Megnéztük már millió szemszögből, elvetettük, aztán elkezdtünk rajta gondolkodni újra.

Kimerítő, nem? De.

Próbálj meg rajta változtatni. Most egy sorvezetőt is adunk, és reméljük, hogy tudod használni!

1.Ne várj a tökéletesre. (Tökéletes időre, tökéletes időzítésre.)

Természetesen nem arról van szó, hogy ugorj bele felelőtlenül mindenbe. De a szíved mélyén biztos tudod, hogy a halogatás nem mindig jó ötlet. Ha úgy érzed ezt már meg kellett volna tenned réges-régen akkor tedd meg. Legyen a tökéletes időzítés a most!

2. Ne feltételezz dolgokat.

Ha csak körvonalazódni látszik egy terv, tökéletesítsd. Kérj segítséget, nézz utána dolgoknak. Az információ gyűjtése a tényekhez visz közelebb!

3. Legyél hatékonyabb.

Aki cselekszik, kevesebbet agyal. Ha egy gondolat beleragadt a fejedbe, és úgy érzed elkezdett lebénítani ne hagyd magad. Állj fel, és kezdj el VALAMIVEL foglalkozni. Elképzelhető, hogy a túlgondolkodás egyszerűen azért van jelen (ebben az esetben) mert el kell(ene) foglalnod magad. Más mellékhatása is van: a cselekvés. Jót fog tenni, ha fizikailag is létre hozol valamit, ha kipipálsz dolgokat a listádon!

4. Tedd fel a megfelelő kérdéseket.

Ez talán a legfontosabb. Néha elég más oldalról, pozitív megközelítésben szemlélni egy problémát. Például, ha még mindig azon rágódsz, hogy miért veszítettél el valamit, vagy valakit, gondolj úgy a kérdésre, hogy mit nyertél vele? Lehet, hogy már egyébként is a végén járt a kapcsolat, csak ki kellett mondani? Lapozz egyet, és nyiss új fejezetet!

5. Válassz egy racionálisan gondolkodó barátot.

Lehet, hogy egyébként nem ő az, aki a “legjobb”, de lehet, hogy ő a legjózanabb, aki akkor is igazat mond neked, ha éppen hallani sem szeretnéd. Ha olyat találtál, aki ezt még kedvesen be is csomagolja: ő az embered! Ha kezdenél bepörögni az agyalós spirálba kérdezd meg a véleményét. Meg fogja mondani!

6. Készíts tervet.

Talán kicsit furcsállod, de ha beleragadsz egy problémába és meg kell oldanod a terv itt is segíthet. Írd le, hogy mi történt, és írd le azt is , hogy jelenleg hol tartasz. Ha kell, akár napi feladatokat is adhatsz magadnak. Például, hogy ma nem bántod magad azzal, hogy mit csináltál rosszul…

7. Ne mentegesd magad.

Ugyanakkor nagyon fontos, hogy azt is belásd ha te hibáztál. Senki nem tökéletes, viszont fontos, hogy tiszta helyzetet teremts ahhoz, hogy túl legyél rajta, és ne fordulj vissza ugyanahhoz a problémához. Hibáztál? Mérd föl a veszteséged, javítsd ki amit tudsz és koncentrálj a feladataidra!

8. Találj egy csendes helyet. Hol? A fejedben.

Ez talán a legnehezebb pontja a listánknak. Hiszen ha el tudnánk csendesedni, akkor nem agyalnánk túl dolgokat. Az elme néha olyan kaotikus, hogy legszívesebben a fülünkre tapasztanánk a kezünket és kiabálnánk, hogy legyen már csönd! Ezt az állapotot azonban csak te tudod elérni. Csak te fedezheted fel, hogy mi az, ami kikapcsol. Van aki a zenére esküszik, és azt tapasztaljuk, hogy legtöbbünknél működik. Próbáld ki, hogy meghallgatod a kedvenc zenédet, és aztán egy másikat. Koncentrálj a szövegre, és hagyd, hogy beússzanak az érzések és hangulatok a fejedbe. De működhet az is, ha elképzelsz egy számodra kedves helyet. Csukd be a szemed, és próbálj meg arra házra, vízpartra vagy rétre gondolni, ahol jól éreznéd magad. Innen már csak néhány lépés a meditáció!

9. Vezess Siker Naplót.

Aki túlgondolja a dolgokat sajnos valószínűleg nem elég biztos a dolgában, szüksége van egy kis önbizalom löketre, hogy könnyebben tudjon döntéseket hozni, tovább lépni. Ha van egy listád, füzeted, file-od, bármid, ahol minden nap szembesülhetsz a hétköznapi diadalokkal máris látni fogod, hogy mennyi mindenre vagy képes!

10. Monitorozd a gondolataidat.

Millió és millió van belőlük, így teljesen nem lehetséges természetesen, de van egy módszer, ami működhet. Ha ismered magad, ha tudod, hogy mikor indul el nálad az “agyalás-spirál”, akár próbáld meg megállítani. Olyasmi ez, mint a szomszéd, akire rácsukjuk az ajtót, mert tudjuk, hogy felesleges butaságokról fog panaszkodni fél órán át. Első néhány alkalommal még beugrottunk neki, meghívtuk egy kávéra a konyhánkban, de ma már tudjuk, hogy ha jön, nem szabad beinvitálni, mert soha nem megy el. Ha érzed, hogy jön a “szomszéd” csukd rá az ajtót. Rázd meg a fejed és mond ki hangosan: nem! Ezt most nem csinálom! Természetesen ez is gyakorlat kérdése, az első néhány alkalommal szeretne ismét kopogtatni, de ha nem hagyod, akkor előbb-utóbb elmegy.

Próbáld ki ezeket a módszereket, és meglátod napról napra könnyebben megy majd. Sok sikert!

gsbox_banner

Olvasd el ezt is:

A depresszió apró jelei, amelyeket nem mindig veszünk észre…

Chester Bennington, a Linkin Park énekesének halála mindenkit sokkolt. A nyilvánvaló kérdés ott lebeg felettünk: hogy lehet, hogy nem vették észre, hogy baj van? Létezik az, hogy a depresszióban szenvedők nem kérnek segítséget? Igen, létezik. Avagy egy téma, amelyről igenis beszélni kell… Bár nehéz egyértelmű …

No Comments