9 tipp, hogy messzire elkerüljön a depresszió idén télen!

Nem kell, hogy a napos órák fogyásával és a celziuszok csökkenésével, a hangulatod is fagyossá váljon! A télnek is megvan a maga varázsa, csak fel kell venni a ritmusát.

A legfrissebb boldogság-kutatások szerint ugyanis nem törvényszerűen jár együtt a kevesebb napfénnyel a rosszkedv, depresszió. Egy felmérés szerint a világ legboldogabb országainak top tízes listáján öt olyan északi nemzet is szerepel – többek között a dánok és a norvégok-, akiknél köztudott, hogy a napos órák száma olykor még a hatot sem éri el. (Ugyanezen felmérésben kishazánk a 75. helyen végzett…)

Szóval szerintünk itt az ideje élvezni és ünnepelni a telet!

Kedvcsinálóként hoztunk pár ötletet, amelyekkel garantáltan boldogsághormonokhoz jutsz:

1. Szívj magadba annyi napfényt és oxigént, amennyit csak lehet

Vedd fel az évszak ritmusát: kelj a megszokottnál korábban és bújj hamarabb ágyba. Tartózkodj annyit a friss levegőn, amennyit csak tudsz; munka előtt, után, és ha akadnak elintézni valóid nap közben, időzítsd azokat a déli órákra, amikor előkandikál a Nap. Légy spontán; ha az időjárásban egy kis felmelegedés jön, ütemezd át a heti teendőid, hogy kiélvezhesd a meleg frontot! Akkor is sétálj minden nap egy nagyot, ha csak sötétedés után teheted meg, mert a kültéri levegő csodákra képes – pszichésen is.

2. Teremtsd meg a saját fényeidet

Az előző pontban leírtak mellett (sajnos sokunk munkájából fakadóan inkább: helyett) nekünk, magunknak is gondoskodnunk kell egy kis mesterséges megvilágításról. Kandalló, gyertyák, apró ledek, lámpák elhelyezése a lakásban; testet-lelket melengető hangulatot áraszt. A teljes megvilágítás helyett válaszd a lokális fényeket, a fehér, elvakító izzók helyett, a tompább, megnyugtatóbb fényforrásokat!

3. Zene-terápia

A zene egy igen kifinomult, ám hihetetlenül nagy hatású hangulat-fokozó eszköz. Gondolj csak a kedvenc filmes jeleneted alatt szóló muzsikára; mennyire sokat ad a sztorihoz! Állíts össze egy kifejezetten olyan számokból álló listát, amik felvidítanak a szürke, párás reggeleken. Tévénézés és hírek olvasgatása helyett indítsd ezzel a napot.

18 tökéletes érzés, amit csak az ért, aki szereti a zenét

4. Hüggézés

Természetesen a lista elmaradhatatlan kelléke a hüggézés, ami manapság nálunk is egyre nagyon népszerűségnek örvend.

„Lefordítani nem érdemes, mert egy szóval úgyse lehet. Mert a hygge egy hangulat… egy érzés… A szeretet, a meghittség és a biztonság érzése. Nem más, mint a lélek otthonossága, az idegeskedésmentesség, a nyugalom művészete és az együttlét szeretteinkkel.”

Bővebben itt olvashatsz róla:

Helló hygge! De mi az a hygge? A dánok receptje a boldogságra!

Tehát elő a kényelmes, meleg cuccokkal, a kedvenc filmeddel: néhány ínycsiklandó falat és egy bögre forró tea vagy kakaó kíséretében indulhat is az (ön)kényeztetés!

5. Illatokkal a téli levertség ellen

A szaglásunk legalább olyan kifinomult érzékszervünk, mint a hallásunk; néhány csepp illóolajjal, egy füstölővel, természetes illatosítókkal vagy egy-egy terménnyel még kedvezőbben befolyásolhatjuk a hangulatunkat. A télhez illő illatok a szantálfa, a pézsma, a fahéj, a vanília, a szegfűszeg és a narancs.

6. Selejtezz, válogass, szelektálj

Bár furcsának tűnhet, de a Princetoni Egyetem által végzett megfigyelések szerint csupán heti húsz perc takarításra szánt idő is elég ahhoz, hogy rendet teremts a káoszban: nem csak a környezetedben, hanem magadban is. Elő a portörlővel és a szemetes zsákkal; a rendetlenség nagyban hátráltat a céljaidra való fókuszálásban.

7. Irány a konyha

Skandináviában a közös sütés-főzés egy valódi téli rituálénak számít: nem csak meleget teremt és otthonosabbá teszi a lakást, de összehozza a családot is, a kulináris élvezetek pedig boldogsághormonnal töltenek fel. Szerezz be néhány új sütőformát, edényt, vagy egyéb konyhai kiegészítőt és próbáljatok ki új recepteket a hétvégén.

8. Tea és könyv: minőségi én-idő

A tea természetes koffein és antioxidáns tartalmának köszönhetően nagyon jó vitalizáló, kalóriamentes élvezet. Vonulj félre minden nap egy fél órára a kedvenc regényeddel, keresztrejtvényeddel vagy tanulj idegen nyelvet; mozgasd meg az agytekervényeid, és kapcsolj ki teljesen.

9. Egy nap: egy jó cselekedet

Legyen az akár egy apróság is, ha valakinek segítesz valamivel (például megosztod egy ismerősöd hirdetését, átveszed az utcán cipekedő nénitől a szatyrait vagy épp jótékonykodsz), az téged is feltölt. Hasznosnak érezheted magad és még ha semmi említésre méltó nem is történik aznap, akkor sem volt teljesen hiába való az elmúlt huszonnégy órád.

A sok kicsi sokra megy elve itt is igaz; minél többet alkalmazol a fentiekből, annál jobban fogod magad érezni a bőrödben és egyszer csak azt veszed észre, hogy teljesen megszűnt a „tél-fóbiád”. Az évszakok jönnek-mennek, és csak te dönthetsz arról, hogyan kezeled ezt: ne hagyd, hogy befolyásoljon egy kis hideg!

gsbox_banner

No Comments