Boldog másnapot! – Túlélési praktikák az év végi buliszezon nehezebb napjaira

Aki még soha nem volt részeg, és nem is tervezi, a világért se kattintson ide!

Kiskarácsony, nagy céges parti, még nagyobb baráti hejehuja és a többi vegyszeres összejövetel, aztán másnap a fejben keresztbe a fekete macska, jaj! A másnaposság elkerülésére egyetlen varázseszköz létezik: nem kell berúgni. Ezt azonban felelős újságíró december közepén nem javasolhatja azoknak, akik rákattintottak a címre. Az olyan lenne, mintha a koccanásos balesetek elkerülését firtató vezetéstechnikai kérdésre az lenne a tanács, hogy tessék otthon maradni.

Abból indulunk ki tehát, hogy aki ezt a szöveget olvassa, annak szüksége lehet a másnaposság gyötrő tüneteinek csökkentésében alkalmazható trükkökre, mert esetenként nem tudja, más esetekben meg nem is akarja elkerülni, hogy valamelyest berúgjon.

Esemény közbeni gyógyszerek

Mint a legtöbb orvoslásnál, ezúttal is a legjobb eszköz a prevenció. És itt nem a megittasodás elkerülésére, hanem az italozási módszer megválasztásával a másnaposság elkerülésére, de legalább: intenzitásának csökkentésére gondolunk. Legyen a neve mondjuk Tudományos Vedelés. Az alkalmazott gyógyszer: víz. Az alkohol ugyanis erősen szárít (dehidratálja a szervezetet), ezért tanácsos már a szeszek bevitele közben ezt a hatást ellensúlyozni. Minden pohár ital után 2-3 deciliter víz, és rögtön nem lesz akkora az agysivatag másnap. Ugyanígy hatékony, ha lefekvés előtt jó sok vizet vesz magához a dorbézoló. A másnapra készülés kiegészíthető C-vitamin bevitelével (amit sok egyéb mellett az alkohol szintén kikerget a szervezetből), illetve a mérgekkel felingerelt gyomor megnyugtatása érdekében némi gyulladáscsökkentő is bevihető lefekvés előtt – az utóbbinál kerülendő a paracetamol hatóanyagú, mert az az amúgy is megkínzott májnak ad további feladatokat, azok szerint, akik ehhez értenek.

Szex

Tudományosan nem bizonyított a biokémiai hatékonysága, meg lehet, hogy a lélektani haszna sem bizonyított, de aki már próbálta, egyet kell értenie, hogy kétségtelenül jót tesz. (Létezik egyáltalán olyan élethelyzet, amikor nem?)

Húsleves

A csirkehúsban van kálium. Állítólag. Hogy van-e bármi ilyesmi például a marhában vagy a pulykában, azt biztosan sokan tudják, mint ahogy azt is, hogy ha a nagyi főzte a levest (de legalább a gyerek nagyanyja), akkor tök mindegy, mi van benne, simán megmenti a kóválygó bulikirály/nő életét. Persze jobb híján a zacskós változat is megteszi, ha más nem, abban is van víz, amiről már tudjuk, hogy nagyon kell; illetve nyomokban emlékeztethet egy rendes levesre, ami meg egyfajta mentális támogatást jelenthet.

Uborkalé

Hát így egyből nyilván: fuj!, pedig nem olyan rossz az, ugyanakkor módfelett hatékony. Ha nagyon nem tetszik, elég belőle egy feles. A só, az ecet, na meg a víz csodákat tesz! A nem teljesen józan életű tudósok szerint a rehidratáláson túl bizonyos nátrium, illetve az elektrolitok pótlása okán hasznos, bármik is legyenek ezek. Káposztalével is helyettesíthető.

A cseppfolyóson is túl

Ha már nem remeg annyira a gyomor és az agy, kísérletet lehet tenni valami szilárd tápanyag bevitelével. Javasolt például a tészta, hovatovább: sütemény! Ez jó hír az édesszájúaknak, akik ilyenkor persze ugyanúgy nem érzik pontosnak magukra nézve ezt a szóképet, mint a többi másnapos. A tudósok ehetnek szénhidrátot is, ha a tészta és a sütemény kifejezések nem ismertek számukra. De jó a gyümölcs is (tudósoknak fruktóz), ami segít az alkohol lebontásában. Bizony ám, egy rendesen elkövetett estegörbítés után délelőtt is van még a szervezetben bőven. Banánra fel!

Ha mégis inkább csak a kanalas orvosság megy le…

… akkor paradicsomlé (tudósok: gyulladáscsökkentő és antioxidáns likopin, fruktóz, C-vitamin), kókuszvíz, kávé! Nem okvetlenül mindet egyszerre. A kókuszvízről már volt szó korábban, a koffein pedig érösszehúzó hatása miatt a fejfájás csökkenésének reményével kecsegtet.

Tus!

A víz az úr! Nemcsak belül, kívül is. A zuhanyzás önmagában is rendkívül kellemes egy átmulatott éjszaka után, minthogy egyfajta szakrális értelmezést is kínál, amennyiben a megtisztulás az. De csak simán lemosni a tegnapot is pazar érzés. És hála az időnként kicsapongó tudósoknak, van már olyan tusfürdő, ami – kimondva-kimondatlanul – éppen e nehezebb napok kínjainak enyhítésében nyújt segítséget. Ilyen például a le’Gent. Tényleg olyan tőle, mintha már holnap lenne. Van benne öt sornyi apró betűs összetevő, azok miatt működik. És nagyon menő illata van.

Kutyaszőr

Sör, tequila, sallala! A ráivás nem jó ötlet. Ugyan pillanatnyilag valóban csökkenti a másnaposság tüneteit egy jó ütemben bevitt sör vagy rozéfröccs, ám a szervezet visszavág, és nem olyan kíméletesen, mint Lúdas Matyi. Ha más nem megy, inkább a kutyasétáltatás ajánlott tehát, és tévhit, hogy ehhez elkerülhetetlenül szükséges kutya. Fejben is lehet sétáltatni, egyébként macera sincs annyi vele, mert nem kell zacskót vinni, és füttyögni meg vezényszavakat kiáltozni is elég csak akkor, ha jól esik. A lényeg, hogy az utcán történő jövés-menés valóságos legyen. A tudósok nem szoktak sétálni, bennük a testmozgás miatt termelődik endorfin, de hát ők ezt tudják. A többieknek jó gyalogást!

Nos, a lényeg sorrendben: Nem inni. Keveset inni. Okosan inni. (Nem sikerült.) Víz, víz, víz, és a fenti lista. Egészségünkre!

gsbox_banner

18 tökéletes érzés, amit csak az ért, aki szereti a zenét

No Comments