5 dolog, ami segíthet, ha gyásszal a szívedben talál rád az ünnepi készülődés…

Nem könnyű időszak ez azoknak, akiket veszteség ért. Akik elvesztettek valakit, aki közel állt hozzájuk.

Ez az év sokaknak szomorú volt. Sajnos idén én is édesanya nélkül készülök, életemben először, az ünnepekre. Nem könnyű látni a sok mosolygós arcot, amikor tudom, hogy nélküle idén nem lesz ugyanaz. És igen, kicsit félek is, hogy hatalmas kiborulásba torkollik majd az ünnep.

Ezt a listát most legalább annyira írom magamnak, mint neked. Remélem tudok segíteni.

1. Csinálj valamit, amit ő is szeretett…

Talán ő maga készítette a koszorút, vagy a díszeket a fára? Vedd át ezt a tradíciót. Szeretett ilyenkor színházba menni? Vidd el a családot a Diótörőre. Ha úgy érzed közelebb áll hozzád, ha valami olyat csinálsz, amit ő is szokott tedd meg.

2. Készíts valamit, amivel emlékezhetsz rá

Egyáltalán nem baj, ha nem vagy ügyes, a lényeg, hogy beletedd a szeretetet és a törődést.

Ha erre a dologra nézel majd könnyebb lesz az emlékezés. Ültethetsz egy fát, vagy vehetsz egy karácsonyi kaktuszt, majdnem mindegy, hogy mi az, ami neked tetszik, a lényeg, hogy ott legyen ez a valami veled.

Az ünnepi készülődéskor, ha sütit sütsz tedd az ő tálcájára, vagy készítsetek a gyerekkel egy fotómontázst. Hidd el, bár természetesen nem hozza vissza, jó lesz emlékezni rá így is.

Tegyél egy képet egy karácsonyi keretbe és tedd az ágyad mellé. A szeretteink velünk vannak, és néha jó megpihenni amíg ránézünk ezekre a tárgyakra

3. Írj egy levelet

Talán nem szeretsz írni, és úgy hiszed nem is tudsz. Pedig ez is egy remek terápiás módszer.

A gyászban és a fájdalomban sok-sok olyan gondolat, érzés van, amit kimondani, másokkal megbeszélni nehéz. Ha gyásszal élsz tudod, hogy a hangulatod is hullámzó, egyik pillanatban hálás vagy azért, hogy ismerhetted, hogy eddig is veled volt, a másik pillanatban dühös és tehetetlen.

Írd le ezeket a dolgokat. Ne törődj azzal, hogy helyesen, vagy stílusosan írj, csak írj le mindent, ami jön.

Ha kell írj minden nap. Segíthet.

4. Tölts egy kis időt magaddal

Talán azt hiszed, hogy nincs időd, de kell, hogy legyen. Az ünnepek körüli teendők amúgy is nagyon stresszesek, sok az intézni való. Ha ehhez még hozzátesszük, hogy közben a gyásszal is foglalkoznod kell, szomorú vagy és frusztrált, előbb utóbb kidőlsz.

A gyász megterhelő, vegyél ki egy szabad napot, egy szabad estét. Olvass, nézegess képeket, emlékezz a szeretett halottadra. Sírj. Ne törődj mással, csak magaddal.

5. Fogadd el a gyászod

Elvesztettél valakit, aki iszonyatos űrt hagyott maga után. Fogadd el, hogy ez olyan érzelmi utakra visz, amit nem tudsz kontrollálni. Fogadd el, hogy sokat fogsz sírni az ünnepek alatt – és ne törődj azzal, hogy ehhez mit szólnak mások.

Veszteség ért, fel kell dolgoznod, és ez nem megy csettintésre. Igen, talán ez lesz a legrosszabb karácsonyod. Ezt is el kell fogadnod. Engedd meg magadnak, hogy sírj, hogy érezd a hiányt. Engedd meg magadnak, hogy szomorú légy, hogy hiányozzon. A családod megértik. A szeretteid megértik.

Nem kell megfelelned senkinek. Úgy lesz, ahogy lesz, ne görcsölj a főzésen, az ajándékon. És ha szükséged van rá kérj segítséget! A barátoktól, a családtagoktól.

Nem kell mosolyognod, nem kell vidámnak mutatnod magad, ha fáj. Légy erős, légy gyenge, légy szomorú. Fogadd el, hogy ez most egy ilyen ünnep. És ezt fogadja el a környezeted is…

Olvasd el ezt is:

No Comments