5 valóban hasznos módszer a szezonális depresszió leküzdésére

Már a szakemberek is elismerik, hogy a szezonális depresszió igenis valóságos dolog. Mi az? És kik küzdenek ellene és milyen tünetei vannak? Íme a válasz, és az is, hogy hogyan lehet enyhíteni!

A szezonális depresszió (angolul a SAD mozaikszóval jellemzik, ami a szezonális érzelmi rendellenességet takarják) olyan állapot, amit azok az emberek éreznek, akik a tél és a hideg beálltával a szokásos téli szomorúságon túlmutató tüneteket tapasztalnak. Sokakat megvisel a téli időjárás, ám a szezonális depresszióval küzdőket hónapokig meghatározhatja ez az állapot.

A SAD lényegében egy elhúzódó depressziós szakasz, ami ősszel kezdődik és a téli hónapokon át tart. A kutatók szerint Amerikában 10 millió ember küzd ezzel, és az emberiség 10-20%-a már megtapasztalta az enyhébb SAD tüneteit.

A betegség tünetei között van a társadalmi hibernáció (azaz a személy tartózkodik attól, hogy emberekkel találkozzon, társaságba járjon, bezárkózik), az alacsony energiaszint, a súlygyarapodás, a túlzottan sok alvás, és a tétlenség (nincs hobbi, ami lekötné őt, semmivel sem foglalkozik ilyen állapotban).

Ha számodra is ismerősek ezek a tünetek, vagy éppen úgy érzed, hogy szezonális depresszióval küzdesz, akkor a következő módszerek segíthetnek azon túl, hogy szakemberhez fordulsz és segítséget kérsz!

Szerezz be egy új fényforrást

A szezonális depresszióban szenvedők többsége azért érzi magát alacsony energiaszinten, mert függ a napfénytől. És ez ugye ősszel és télen lecsökken. A rövidebb napok és a kevesebb fény biokémiai egyensúlyhiányt válthat ki az emberekből. Az egyik lehetséges megoldás erre, hogy beszerezel egy 5K természetes spektrumú energialámpát. A szakemberek azt javasolják, hogy a SAD-ban szenvedők kezdjék a reggelüket 20-30 perc fényterápiával. Ez sokat segít a betegeknek.

Nyúlj a gyógynövényekhez

A gyógynövényeink is segíthetnek a szezonális depresszió leküzdésében. Elizabeth Trattner akupunktúrista és holisztikus orvos a sarki gyökérből készült tablettát, és teát javasolja. Ez a gyógynövény remekül csökkenti a stresszt és segít leküzdeni a szorongást és a fáradtságot. A zöld tea és a matcha tea / latte is jó, utóbbit a magas antioxidáns tartalma javasolják inkább.

Étkezések megtervezése

A szezonális depresszió egyik tünete a szénhidrátok utáni sóvárgás. Ahhoz, hogy ezt elkerüljék, érdemes egy könnyed étrendet összeállítani és ehhez tartani magukat. A mealprep, azaz az ételek előre elkészítése, bedobozolása és elfogyasztása tervszerűséget visz a mindennapokba. A dietetikusok is azt javasolják, hogy azoknál, akik erősebb a szénhidrát utáni vágy SAD következében, az ő étrendjük legyen rost és fehérje tartamalmú. Érdemes kerülni a feldolgozott élelmiszereket, helyette sok zöldségfélét, gyümölcsfélét és étcsokit fogyasztani.

Vidd be a szervezetedbe a vitaminokat

Nehéz, csaknem lehetetlen az összes tápanyagot bevinni a szervezetünkben, de a depressziós leküzdésében segítségünkre lehet a magnézium, a vas, az omega3 zsírsavak és a B-vitamin is. A D-vitamin az egyik legfontosabb, ezt a napfényből nyerjük, de mivel a hideg hónapokban ebből kevés van, ezért ezt mesterségesen kell a szervezetünkbe bejuttatni. Rengeteg D-vitaminos krém kapható, de a vitamin megtalálható a halakban, tenger gyümölcseiben is.

Figyelj a testedre

Ha úgy találod, hogy a szezonális depresszió végleg lemerít és nagyon fáradtnak érzed magad, akkor érdemes egy kicsit kimozdulni és testmozgást beiktatni. Ez általában mindig segít, és termel annyi endorfint, amitől jobban leszel egy időre. Sajnos lesznek napok, amikor csak arra vágysz, hogy egész nap ágyban fekhess. Ilyenkor érdemes motiváló, vidámságot sugárzó, pozitív podcasteket, hangoskönyveket hallgatni.

Fontos, hogy felismerd a szezonális depresszió tüneteteit, akár magadon, akár másokon és ne félj segítséget kérni!

Ezt olvastad már?

No Comments