Koronavírus: Hogyan lehet megfékezni a vírussal kapcsolatos szorongást a pszichológusok szerint?

Ahogy a megerősített esetek száma növekszik az országban, úgy uralkodik el a pánik és a szorongás mindenkiben. Hoztunk néhány hasznos tanácsot, amit érdemes megfogadni a pszichológusok szerint:

Sokan érvelnek azzal, hogy egy sima influenza szezonba is sokan belehalnak, és míg a SARS (néhány éve pusztító hasonló vírus) halálozási aránya meghaladta a 10%-ot, addig a koronvírus 1-2%-nál is kevesebb. A WHO már kihirdette, hogy globális járvány van, így érdemes az ő iránymutatásukat betartani. Mit javasol a WHO?

Akinek szükséges és legyengült immunrendszerrel megy emberek közé, azok viseljenek maszkot (akik szintén közel dolgoznak az emberekhez nekik is ajánlott), de azonkívül, hogy fertőtlenítjük a kezünket, és figyelünk magunkra nem sokat tehetünk. Egyetértenek ezzel a pszichológusok is.

Érthető, hogy valamilyen szintű aggodalomra mindenkiben van.  Ez már a barlangban lakó őseinkben is megvolt, ők is tartottak a sötétségtől és a végzettől, igaz, közben sokat tanultunk, megtanultunk túlélni. De a gondolat, akkor is ott van a fejünkben és aggódunk.


Dr. Michael Sinclair pszichológus tanácsadó így nyilatkozott nemrég a The Independent-nek

Ezzel egy másik pszichoterapeuta is egyetért, de figyelmeztet „a pánik is fertőző”.

Mit csinálj, ha az egészséggel kapcsolatos szorongás elkezdi zavarni a napi tevékenységedet vagy ha azt tapasztalod, hogy nehezedre esik munkába menni vagy szocializálódni zsúfolt helyeken, mert félsz attól, hogy elkapod a koronavírust? Íme néhány jó tanács:

Ne mindig hallgasd meg gondolataidat

“Hallgasd meg azt, ami az elméd szerint létezik, majd nézd meg a bizonyítékokat arra, ami valójában ott van” – mondja Dr. Sinclair. „Fel kell ismernünk, hogy gyakran esünk abba a hibába, hogy amit az elménk mond nekünk, az nem mindig a valóság.”

Próbáld meg ezt megtenni például úgy, hogy ahelyett, hogy azt mondanád, hogy “megbetegszem”, mondjuk: “Arra gondolok, hogy megbetegszem “. Amint ezt kimondod, az agyad, egyből látni fogja, hogy ez nem valóságos és tiltakozni fog ellene.

A gondolataink felett ellenőrzést gyakorolatunk, bár néha nehéz munka ezeket irányítani. Aggódással nem lesz ennek jobb eredménye. Próbáld meg az agyterületedet más dolgokra fókuszálni és odarendelni.

Ne hagyd figyelmen kívül a stressz fizikai tüneteit!

„Időnként pánik és szorongás révén rosszul érezhetjük magunkat (és ezek között van olyan is, ami hasonló a koronavírus tüneteihez) – ezek a jelek; légszomj és heves szívdobogás ”– mondja Dr. Sinclair. “Ám amikor ez megtörténik, ahelyett, hogy megpróbálnánk azonnal felszámolni vagy figyelmen kívül hagyni ezeket az érzéseinket, inkább adj nekik teret, figyeld meg őket, és ne ess pánikba.

Amikor érzed, hogy kezd elönteni a pánik, akkor ülj le és néhány mély lélegzettel tisztítsd ki az agyad. Számolj a lélegzetvételnél 10 másodopercig, majd ismételd meg ezt tízszer.

Jegyezd fel az aggodalmaidat

Elizabeth Turp a Brit Tanácsadó és Pszichoterápiás Szövetségből (BACP) azt javasolja, hogy ha megtehetsz valami praktikusat – valamit, amit ellenőrizhetsz a szorongásod érdekében, akkor javasolja, hogy írj naplót, vagy jegyzetfüzetet.

Ha sokat aggódsz, akkor írd le egy jegyzetfüzetbe, majd tedd le azt. Miután leírtad, akkor ezután már el tudod engedni.

mondja Elizabeth Turp.

Kipróbálhatod két körös rajzolást is. Rajzolj egy ellenőrzési kört és egy befolyás nélküli kört -, és kitöltheted őket olyan dolgokkal az életedben, amelyek miatt aggódsz, vagy amiről tudod hogy ellenőrizheted, vagy éppen nem. Ez segít megjegyezni, mert könnyen átlátod, hogy milyen dolgokat befolyásolhatsz, és mik azok, amik miatt hiába aggódsz, úgysem tudsz tenni semmit.

Csak azt olvasd/használd, ami használ neked

Ha nehezen birkózol meg azzal, hogy folyamatosan élőben nézek a híreket, akkor nem szabad nézni. Kapcsold ki az értesítőket a telefonodon, vagy éppen kapcsold be, ha téged ez nyugtat meg. Lehetsz szigorú is magaddal, dönthetsz úgy, hogy naponta csak egyszer olvasod el az ezekkel kapcsolatos híreket.

Nem azt javasoljuk hogy [teljesen] hagyd figyelmen kívül a koronavírust, mert ez komoly. Mindenképpen kövesd nyomon a vírus fejlődését, de ha csökkentheted azáltal a szorongásodat, hogy nem nézed az ilyen jellegű híreket, akkor tedd meg. A te saját egészséged a legfontosabb.

mondja a pszichoterapeuta

Tegyél néhány gyakorlati lépést

Az elméd kezelése mellett egyszerű fizikai lépések is elvégezhetők, megnyugtasd a lelked és eleget tegyél a WHO egészségügyi felszólításainak is. Moss kezet szappanal és meleg vízzel legalább 20 másodpercig. Tüsszents zsebkendőbe, vagy a könyékhajlatodba. Érdemes elkerülni a tömeggel járó helyeket, BKV helyett sétálni, vagy otthonról végezni a munkát.

További teendőkről a https://koronavirus.gov.hu/ oldalon tájékozódhatsz.

Maradjon kapcsolatban a kollégáiddal és a világgal

Gerard Barnes, a Smart TMS mentálhigiénés szakembere szerint a stressz idején könnyű elszigetelni magunkat (különösen akkor, ha aggódunk a vírus miatt), de alapvető fontosságú az emberi interakció fenntartása, főleg a szorongás csökkentése érdekében. szinteket. „Az erős kapcsolatok fenntartása segít abban, hogy támogassuk magunkat (és egymást), és segít abban, hogy pozitív és jó energia vegyen körül minket.”

„Valószínűbb, hogy nyílt beszélgetést kezdeményezhetsz a hozzád közel álló személyekkel a vírusról, és ha meg tudod vitatni a kérdésidet, és esetleg viccelődni is tudsz vele, ez segíteni fog, hogy jobban érezd magad. 

Kerüld a spekulációkat, összpontosíts a tényekre

A szinte 24 órás, hírek és a közösségi média frissítéseinek világában könnyű bekerülni a spekulációkba, az álhírek erdejéről nem is beszélve. Ragaszkodj a tiszteletben tartott egészségügyi oldalak, kórházak, háziorvosi rendelők, kormányzati szervek hivatalos oldalainak böngészéséhez, és végezd el az egyszerű utasításokat a koronavírus ügyében.

Ne ülj fel a pletykáknak, csak biztos és hivatalos forrásokból tájékozódj!

Ezt olvastad már?

No Comments