Így segíts a kamasznak, aki feszült a koronavírus miatt

A koronavírus miatt korosztálytól függetlenül aggódunk, de a tinédzserek azok, akik különösen érzékenyen tudnak reagálni. Ezért fontosnak tartjuk, hogy beszéljünk arról, hogy mivel tudunk nekik segíteni ebben a nehéz helyzetben.

A szorongás lehet akár egészséges is, mert egy hasznos és védő érzelem, ugyanakkor nem minden serdülő számára tesz jót. A legtöbb ember fél, amikor bizonytalanság veszi körül, így a tinik is, akiknél jobb megelőzni, hogy az idegesség egy állandósult szorongásba menjen át.

A felnőttek úgy tudnak ilyenkor segíteni nekik, ha segítenek elfogadni a szorongásuk mibenlétét, vagyis, hogy ez egy olyan érzelem, amely a potenciális veszélyekre figyelmeztet minket. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy nagyon is jogos most a félelem és a szorongás, és ez egy helyes reakció a koronavírus miatti hírekre. Ha innen indulunk el, akkor arra bátorítjuk a kamaszainkat, hogy a rossz érzéseiktől elinduljanak a hasznos cselekvések felé.

Úgy is tudunk segíteni nekik, hogy a koronavírus miatti aggodalmaikat egy megfelelő szinten tartjuk aztáltal, hogy nem becsüljük túl a veszélyeket és nem becsüljük alá a saját képességeiket, hogy meg tudják magukat védeni a veszéllyel szemben. Ha betartjuk a szabályokat (kézmosás, nulla érintkezés, szigorú otthonmaradás), akkor lényegesen csökkenteni tudjuk a kockázatot.

Kutatók szerint nehéz időkben a kamaszok jobban érzik magukat, ha figyelmüket mások támogatására fordítják. Amikor 2006-ban egy lengyel kisvárosban hatalmas áradás volt, egy tanulmány arra a felismerésre jutott, hogy azok a tinik léptek tovább a legkönnyebben, tudtak máskor is szembenézni az élet adta kihívásokkal és lettek magabiztosabbá a képességeiket illetően, akik a legtöbb segítséget nyújtották a rászorulóknak.

Mindezt figyelembe véve, emlékeztessük kamaszainkat arra, hogy a gyakori kézmosással és az önkéntes otthoni karanténnal másokat is megvédenek és segítik az egészségügyi dolgozókat. Mi felnőttek pedig példát mutathatunk nekik a személyes áldozatvállalásainkkal és azzal, hogy megmutatjuk nekik, hogy képesek vagyunk kevesebbet fogyasztani és lemondani bizonyos dolgokról.

Ha a veszélyre koncentrálunk garantáltan nő bennünk a félelem és a szorongás. De ha elkezdjük a saját és az ő figyelmüket is más irányba fordítani, akkor átmenetileg jobb lesz a helyzet és könnyebb lesz átvészelni az előttünk álló heteket. Bátorítsuk őket, hogy ne olvassák állandóan a híreket, tartsanak néha egy kis szünetet, keressünk valami kreatív elfoglaltságot az otthoni digitális oktatás mellé.

Szorongó szülőknek általában szorongó gyermekeik vannak. Ennek számtalan tudományos oka van, de most az egyik leglényegesebb, hogy a fiatalok minden érzékszervükkel ki vannak hegyezve a szüleikre, adóvevőikkel leveszik a szorongás és az idegesség összes jelét. A szülők így néha tudattalanul taszítják szorongásba saját gyermekeiket, arról nem is beszélve, hogy nem tudják megnyugtatni sem őket.

Érdemes tehát először magunkat megnyugtatni, hogy aztán meg tudjuk nyugtatni feszült és ideges kamaszainkat (és persze a kisebbeket is). Ezekhez segítséget nyújtanak a feljebb említett módszerek.

A kiegyensúlyozottság segíthet mindannyiunknak megtalálni majd az utat ebben az új, de még nagyon bizonytalan helyzetben.

Olvasd el ezt is:

No Comments