Így maradhat egészséges a kapcsolatod a karantén ideje alatt, avagy nem kell egymás agyára menni…

Mit tehetünk a kapcsolatunkért, hogy olajazottabban, lelkileg kiegyensúlyozottabban menjen ebben az átmeneti időszakban? Erről kérdeztük Gaál-Soproni Anitát, aki klinikai szakpszichológusként dolgozik és megfelelő tanácsokat tud adni erre a különleges szituációra.

Hetekre összezárva: ez még a legstabilabb kapcsolatokat is megviselheti. A válsághelyzet sok új érzelmet hozhat ki a felekből, olyanokat is amikre lehet, hogy eddig nem is számítottak, és közben ugyanúgy dolgozni (is) kell, ott vannak a gyerekek, a háztartás, és a megváltozott élet, ami most lekorlátozódott x négyzetméterre. Beszélnünk kell erről, mert nagyon fontos a lelki egészségünk érdekében.

Mit javasolsz, mennyire kövessük a híreket a karantén ideje alatt?

Érdemes limitálni a hírolvasást, azt amiről hallottunk, olvastunk pedig megbeszélni a másikkal. Az, hogy beszélünk egymással a bennünk szorongást keltő hírekről már csökkenti a szorongást továbbá közelebb is vihet a másikhoz, főleg, ha még azt is meg tudjuk fogalmazni milyen érzéseket keltett bennünk egy-egy hír.

Van arra valami jó ötleted, hogy a beszélgetésen túl mit tegyünk?

Fontosnak tartom kifejezni az érzéseket egymással kapcsolatban is. Ha valami zavar, ha a másik idegesít, ha úgy érezzük nem segít eleget, akkor ezt ne fojtsuk magunkba. Mindig azt mondom, hogy a férjemmel a mi kapcsolatunk erőssége ebben rejlik, jó érzés tudni, hogy mindig minden helyzetben kaphatok és adhatok visszajelzést neki, ami olykor vitákat is generálhat, de utána sokkal könnyebb megoldani együtt az adott helyzetet.

Milyen kötelező szabályokat fektessünk le a karantén idejére?

Ahogyan az érzéseket úgy a házimunkát is meg kell osztani, hiszen azzal, hogy egész nap otthon vagyunk, otthon étkezünk stb., ezen teendők listája is gyarapszik. Érdemes összeszedni a szokásos feladatokat és ezeket felosztani egymás között: szedjük össze együtt a háztartási teendőket és írjuk fel egy papírra, aztán pedig osszuk le ezeket és mindenki foglalkozzon a saját dolgaival.

Sokaknál, akik eddig imádtak a párjukkal lenni, most nem találják a privát szférájukat az összezártság miatt. Hogyan lehet ezt a helyzetet feloldani?

Készíthetünk jól átlátható tervet ki mikor és hol tartózkodik a lakásban, mert együtt lenni jó, de az egész napos összezártság, az intim szféra hiánya frusztrációhoz vezethet. Bátran mondjuk el a másiknak, ha egy kis magányra vágyunk.

Nehéz, ha két felnőtt otthonról is dolgozik ebben az időszakban. Mi működhet a home office szituációban?

Kapcsolatainkban nagyon sokat jelentenek a hétköznapi rituálék. A rítus a kommunikáció szimbolikus formája, amely időről időre azonos módon játszódik le, ez jelzi az idő múlását, miközben képes a jelent, múltat és jövőt egyszerre megjeleníteni. Ilyenek a ritualizált napi események, rögzült interakciók, vagyis, hogy reggel felkelünk, együtt megreggelizünk, aztán elbúcsúzunk egymástól, elmegyünk dolgozni, a nap végén pedig újra találkozunk, újra kapcsolódunk egymáshoz. Ez a dinamika most teljesen felborul, hiszen reggel senki nem megy el, – maximum egymásra agyára – de ha ennek ellenére kialakítunk magunknak egy napirendet, az egyrészt biztonságot adhat, másrészt tudunk majd ismét készülni a „találkozásra”.

Hogyan dolgozzuk fel a vitákat? Mert előbb-utóbb lesznek… főleg azoknál, akiknél eddig sem volt 100%-os a kapcsolat.

Tartsuk tiszteletben a másikat, legyünk egymással empatikusak, mert úgy ahogyan a személyiségünk is különbözik abban is mások vagyunk, hogy küzdünk meg a stresszes, bizonytalan helyzetekkel. Legyünk tudatosak, ha úgy érezzük a vitáink elharapóznak próbáljunk meg eltávolodni tőlük egy picit és nézzük meg miről is szól ez pontosan. Próbáljunk meg egy-egy vita közepén ráeszmélni, hogy ez most nem a másiknak szól. Természetesen húzódhatnak mélyebb kapcsolati problémák a háttérben, de ennek megoldása nem az elkövetkező időszak feladata, persze, ha erre tényleg van idő (olyan, amikor csak és kizárólag egymásra tudunk figyelni) akkor ez is egy járható út. Érdemes beépíteni egy „varázsszót”, amiben előre megegyezünk, ha egy vita közepett érezzük, hogy nagyon rossz irányba haladunk.

Ha a viták nem is jönnek elő, egy idő után ráununk egymásra, hiszen nincsenek randik, nincsenek programok. Mi ilyenkor a megoldás szerinted?

Legyünk kreatívak és szervezzünk egymásnak otthoni programokat. Minőségi időt el lehet így is tölteni, a lényeg, hogy figyeljünk egymásra, a másik igényeire, érzéseire. A mai nap sok posztot és cikket elolvastam és nagyon tetszik, hogy sokan meglátják a pozitív oldalát annak, hogy a mozgásterünk lecsökkent, időnk jelentős részét otthon kell töltsük. Ha kellően tudatosak vagyunk akkor ez az együtt töltött minőségi idő is megnőhet, mivel nem kell utaznunk átlagosan napi 30-60 perc felszabadul az időnkből.

A párkapcsolaton túl az énidő is hiányzik a karantén idején az ember lányának / fiának… Hogy teremhetünk magunknak magányos perceket?

Elengedhetetlenül fontos az öngondoskodás, ebbe beletartozik az énidő, amit addig sokkal könnyebb volt megteremteni, amíg ki tudtunk mozdulni, de a lakásban sem kivitelezhetetlen. Jógázzunk online órákra, vagy kuckózzunk be egy jó könyvvel (az olvasás egyébként bizonyítottan mélyíti az önismeretet és még stresszcsökkentő hatása is van), készítsünk magunknak egy forró fürdőt, bármilyen tevékenység segíthet ami csak és kizárólag rólunk szól, nekünk esik jól.

Gaál-Soproni Anita klinikai szakpszichológus tanácsait olvashattad a témában. Köszönjük! Itt követheted Anitát: www.nettarapia.com

Ezt olvastad már?

No Comments