Pszichológusok trükkjei, hogy hiszti nélkül távoltartsuk a gyereket a képernyőtől

Egy Egyesült Államokban készült felmérés szerint az amerikai tinik naponta átlagosan 7 órát töltenek el valamilyen digitális eszköz előtt. Sajnos ez a szám számottevő mértékben hazánkban sem különbözik, így nem csoda, hogy a szülőket aggodalommal tölti el, és úgy érzik tenniük kell valamit.

Mindezt tetézi, hogy a gyerekek gyakran ingerültek lesznek, ha anya és apa valahogy megpróbálja kezelni ezt a helyzetet, ami csak még jobban fokozza a problémát. A Stanford Egyetem egyik pszichológusa, Nir Eyal kidolgozott egy módszert, amellyel sikerül egészséges mederbe terelni a gyerekek és a digitális eszközök kapcsolatát.

1. Engedd meg a gyermekednek, hogy saját magának kontrollálja az idejét.

Az egyik legnagyobb hiba, amelyet a modern szülők elkövetnek az az, hogy nem engedik a gyermekeinknek, hogy saját maguknak osszák be az idejüket. Pedig csak ez az egyetlen módja annak, hogy megtanulják hogyan kerüljék el a zavaró tényezőket, és hogy felnőve, ők lesznek felelősek a saját életükért.

2. Magyarázd el neki, hogy mi mindent veszít, amikor egy digitális eszközzel tölti az idejét.

Már óvodás korban tisztában vannak azzal a gyerekek, hogy semmi nem tart örökké és az időnk korlátozott. Beszéld meg vele, hogy ha van három órája pihenni, amelyet kizárólag a telefonján való játékkal tölt el, akkor nem lesz ideje haverozni vagy festeni, legózni, könyvet olvasni… Akár hiszed akár nem, a gyerekek képesek rangsorolni. Próbálj meg úgy tekinteni a gyerekre, mint aki áldozatul esett a digitális technikának. Csak akkor válik azzá, ha nem tanulja meg, hogyan kontrollálja önmagát.

pexels.com

3. Mutasd meg neki azokat az appokat, videókat és játékokat, amelyeket azért készítettek, hogy az emberek bekapják a horgot.

Ha a te gyereked is szokott játszani a telefonján, akkor világosítsd fel, hogy miért kapja azt a sok kupát egy-egy szint végén. Ha egy tévésorozatra van rákattanva, akkor beszélgess vele arról, hogy miért fejeznek be úgy minden részt, hogy elvarratlan szál maradjon. Az idősebbek már képesek megérteni, hogy ezek mind függővé tehetik az embert…

4. Kérdezd meg, hogy szerinte mennyi időre van szüksége.

Lehet, hogy attól félsz az lesz a válasz, hogy egész nap…De valljuk be ez nem valószínű, hogy megtörténik, miután elmagyaráztad a korlátozások szükségességét. Próbáld meg kerülni a korlátok felállítást, mert az csak alkudozáshoz vezet és elfojtja a függetlenségnek még csak a gondolatát is.

5. Kérdezd meg tőle, hogyan fogja betartani a saját maga által felállított korlátokat.

Nem vezet sokra, ha egyedül csak te vagy az, aki odafigyel az időkorlátokra. Ha viszont a gyerek állítja be magának, akkor ő az, akinek erre figyelnie kell. Ennek több módja lehet, a legegyszerűbb talán egy időzítő beállítása, amelyet a gyerkőc maga is tud használni. Tartsd szem előtt, hogy te “csak” tanácsadó vagy, nem pedig a rossz zsaru, aki meg akarja fosztani a gyerekét annak szeme fényétől.

pexels.com

6. Minél előbb érdemes elkezdeni.

Ahogy a gyerek kezébe kerül a telefon vagy a tablet jobb, ha azonnal a tettek mezejére lépsz. Ha kisebb gyereknél hisztire kerülne sor, akkor előbb nyugtasd meg és csak békés hangulatban kezdj el vele beszélgetni ezekről a dolgokról.

7. Egy szabályt sem kell kőbe vésni.

Mindenekelőtt ez lehetőséget ad neked, hogy újra elővegyétek a témát, ha a gyerek nem tartja be, amit ígért. Másrészről szabadságot ad neki, hogy esetleg a hétvégi esti közös filmnézésre beváltsa a hétköznapi képernyőidőt.

8. Készülj fel hevesebb vitákra is.

Ideális esetben meg tudjátok oldani ezeket a problémákat anélkül, hogy bárki bármit sérelmezne. De azért készülj fel a lehetséges összeütközésekre, ne légy dühös és ne veszítsd el a fejed. Próbálj nyugodt maradni és ígérd meg, hogy később visszatértek rá. Legfontosabb a családi béke.

Ez is érdekelhet:

No Comments