4 egyszerű módja annak, hogy mindennap megbecsüld magadat

Annyi minden van egy napban, amiért hálás lehetsz. Mindig ott van a lehetőség, hogy meglásd a szépet és a jót. Vannak barátaid, családod, vannak, akik szeretnek… Már csak egy valaki hiányzik, akit értékelhetsz: saját magadat.

Igen, nagyon sok dolog van, amiért hálás lehetsz és amit érdemes értékelni! De sokan éppen saját magukat tévesztik szem elől, mert mindig csak arra koncentrálnak milyen klassz mindenki más. De ne felejtsd el, hogy te is fantasztikus ember vagy!

Megbecsülni magunkat, sokszor nagyobb kihívás, mint gondolnánk. Ezt is meg kell tanulni és gyakorolni mindennap. Most segítünk Neked, hogy napról-napra jobban sikerüljön.

1.    Jó emberekkel vedd körül magad

A pozitív gondolkodás elsajátításához és ahhoz, hogy pozitívan fordulj magad felé, először is meg kell teremteni egy elfogadó, pozitív környezetet, amely viszontszeret és nagyrabecsül téged. Mert valójában ez csak úgy igazságos, ha visszakapod mindazt a jót, amit te is adsz a világnak. Ezért figyelmesen válogasd meg a barátaidat és csak azokkal tartsd meg a kapcsolatot, akik úgy bánnak veled, ahogy megérdemled.

Fogadd el a bókokat!

Nem kell lebecsülni a bókokat vagy elhárítani. Önbecsülésed és a másokkal való kapcsolataid számára sokkal egészségesebb, ha elfogadod a bókokat, már csak azért is, mert egy dicséret elfogadása szárnyakat ad, és még jobb teljesítményre ösztönöz.

 Távolítsd el a mérgező embereket!

Túl könnyű olyan emberekkel körülvenni magadat, akik kihasználnak, de semmit nem tudnak visszaadni neked. Ha bárki segítséget kér tőled anélkül, hogy segítene neked, kibeszél a hátad mögött vagy lekicsinyel, akkor szabadulj meg tőle. Állítsd fel a szigorú határaidat és ne engedd át azokat, akiknek nem fontosak az érzéseid.

Kérd meg egy közeli barátodat, hogy mondja el, mit szeret benned a legjobban!

Lehet, hogy ezt szükségetelennek vagy egoista dolognak érzed, pedig semmi rossz nincs abban, ha megkérdezed egy-két igazán jó barátodtól, hogy mit szeret benned a legjobban. Amikor legközelebb elbizonytalandodsz és megkérdőjelezed a saját értékeidet, akkor lesz valami, amire vissza tudsz emlékezni. Hidd el sokat segít majd.

2.    Élj egészségesen!

A fizikai és mentális jólléted két egymással szorosan összefüggő dolog. Ezért nem is meglepő annyira, hogy sokkal könnyebb pozitívan gondolkodni, ha fizikailag jó formában vagy és egészséges vagy.

Táplálkozz kiegyensúlyozottan!

Számos tanulmányban bebizonyították már, hogy nagyon sok összefüggés van a táplálkozási hiányosságok és a depresszió között. És ez egy nagyon jó indok arra, hogy alaposan megvizsgáld az étrendedet. Iszol elég vizet, adsz a szervezetednek elég vitamint és tápanyagot, alszol eleget?

Edzz rendszeresen!

A testmozgás rengeteg előnnyel jár. Mentálisan és fizikailag is. Segít például megküzdeni a depresszióval és az idegeskedéssel. Arról nem is beszélve, hogy néhány hónap alatt szembeötlőek lesznek a változások a testeden is, amely nagyobb önértékelést eredményez.

Kezeld a stressz!

A stressz nagyon erős negatív hatást gyakorol a szervezetünkre. Ez azt jelenti, hogy ha bármilyen módon elkezded kezelni a stresszt, annak látványosan pozitív következményei lesznek.

3.    Beszélgess magaddal!

Sokan hajlamosak lebecsülni magukat. Különösen azok, akik olyan környezetben nőttek fel, amelyben bántották, és ez eltelt évek alatt konzerválta a negatív gondolatokat. Ahhoz, hogy jobban megbecsüld magadat:

Hagyd el a negatív gondolatokat!

Ha rajtakapod magad, amint negatívan vélekedsz magadról, helyettesítsd be ezeket a gondolatokat egy pozitív gondolattal. Azok az állítások, hogy “kövér vagyok” vagy ” már megint hülye voltam” automatikusan előjönnek, miután elkövetsz egy hibát vagy zavarba jössz valami miatt, de ne hagyd őket kezeletlenül, hanem próbálj meg mindent pozitív oldalról megközelíteni. Emlékeztesd magad a jó tulajdonságaidra és arra, hogy egy-két kudarctól még senki nem lett rossz ember.

Ne szégyenkezz!

Mielőtt megtanulnád értékelni magadat, először meg kell különböztetni a szégyent és a bűntudatot és az általuk okozott érzéseket. Mindkettő egy válasz az elkövetett hibára, de a kettő közül csak az egyik produktív. A bűntudat segít felismerni, hogy valami rosszat tettél, és pozitív változásra ösztönözhet. Míg a szégyen hagyja hogy elmerülj a kudarc érzésében. Ha hibázol, akkor jobb minél előbb kijavítani és haladni tovább.

Használj pozitív megerősítéseket!

Az önmegerősítés egész jó dolog. Tanulmányok is alátámasztják, hogy bizonyos mantrák ismétlése aktiválja az agy jutalmazásért felelős központját. Vagyis a mantrák használata a nehézségekkel szemben megerősítheti a belső ellenálló képességedet és erősebbé tehet.

Hagyj magadnak üzeneteket!

Egy másik módja annak, hogy pozitív állításokkal lásd el magad, ha különböző helyeken elhelyezel magadnak rövid kis üzeneteket, mint például “Fantasztikus vagyok” vagy ” Nagyon szeretlek.” Ezek által az önigazolás látható és kézzelfogható lesz és a nap bármely szakaszában jókedvre deríthet.

Mélyedj el a gondolataidban!

Túl sokszor vagyunk hajlamosak elfogadni a negatív önérétkeléseket anélkül, hogy egyszer is megkérdőjeleznénk őket. Ezért legközelebb, amikor rajtakapod magad, hogy az értéktelenség és hasonló negatív gondolatok kezdenek eluralkodni rajtad, kezdj el azon gondolkodni, hogy mi váltotta ki őket, és honnan származnak ezek a gondolatok.

4.   Légy kedves másokkal!

Sokszor annyira összpontosítunk a negatív gondolatokra, hogy mindenkit figyelmen kívül hagyunk. Pedig ha másokkal kedves vagy az egy hihetetlenül hatékony módja annak, hogy jobban érezd magad. Ez azért van, mert végre valami kézzelfogható dolgot tehetsz másokért, amely nem csak a hangulatot emeli, hanem határozottan pozitív hatása van.

Mondj köszönetet!

Próbáld meg felismerni, amikor valaki mindent megtett, hogy segítsen neked, és köszönd meg neki. Ez egy annyira egyszerű pozitív dolog és mégis mindenkit feltölt.

Önkénteskedj!

Érdemes megfontolni, hogy segíts azoknak, akik nem olyan szerencsések, mint te, például otthonokban, menhelyeken, átmeneti szállásokon, stb. Mások szolgálata és segítése nem csak a depressziót és a negatív gondolatokat csökkenti, hanem löketet ad az olyan hormonoknak, mint az oxitocin, dopamin és szerotonin, amelyek miatt boldogabbak és örömtelibbnek érzed majd magad.

Önmagad értékelése arról szól, hogy jól érzed magad, törődsz magaddal, tudomásul veszed az elért eredményeidet és a kiváló tulajdonságaidat. Ehhez semmi bonyolult dologra nincs szükség, csak arra, hogy a fenti egyszerű dolgokra odafigyelj…

No Comments