Ebben a cikkben 4 féle szorongásról írunk – és 4 módszerről, ahogy megoldhatod

Életünk megköveteli, hogy szinte folyamatosan egy felkorbácsolt ébrenléti állapotban legyünk. Emiatt egy állandó készenlétben vagyunk, amely szinte már egy járványos szorongást idézett elő világszerte. … és még ehhez jön  járvány miatti szorongás is.

Agyunk nem arra van kitalálva, hogy pihenés nélkül ilyen hosszú ideig képes legyen töménytelen mennyiségű ingert és információt befogadni. Munkánk és mindenapi életünk nem engedik, hogy az agyunk pihenhessen. Nem véletlen, hogy a szorongás az egyik legelterjedtebb mentális betegség a Földön.

Annak ellenére, hogy ezek a körülmények ellenünk dolgoznak, mégis van esélyünk arra, hogy csökkentsük a szorongásos tüneteket és enyhítsük a feszültséget túlterhelt agyunkban.

Íme a szorongás 4 kiváltó oka (és a megoldásuk):

Minden helyzetben a legrosszabb forgatókönyvet vizualizáljuk:

A szorongással küzdő emberek hajlamosak a lehető legrosszabb dologra gondolni, hogy felkészülhessenek rá, ha meg kell történnie. Annak ellenére, hogy ez rengeteg szükségtelen stresszt idéz elő. Pedig általában az a sok szörnyű dolog, amit előre elképzelünk soha nem történik meg. Ha folyamatosan aggódunk vélt vagy valós fenyegetések miatt, azt jelenti, hogy minden erőnkkel azon leszünk, hogy elkerüljük ezeket a helyzeteket. Ebben a folyamatban viszont az elme nagyon szenved.

Ilyen helyzetben segítség lehet, ha a túlterheltség érzését arra használjuk, hogy megkeressük a hibákat a gondolkodásunban. Ha például egy e-mail miatt elkezdünk szorongani, akkor gondoljunk arra, hogy a kialakult szorongás nagy valószínűséggel csak az agyunkban létezik, és ha másnap reggel friss fejjel újra elolvassuk, már meg is találjuk majd a megoldást.

Kritikáktól való félelem:

A szorongó emberek, főleg a szociális szorongók rettegnek attól, hogy mit gondolnak róluk az emberek. Ezért igyekeznek elrejteni valódi érzéseiket és igyekeznek bármilyen szélsőséges intézkedéseket megtenni annak érdekében, hogy elkerüljék az embereket és a negatív interakciókat. Mivel mindig a legrosszabbra gondolnak, mindent megtesznek, hogy elkerüljék a feltételezett veszélyhelyzetet és az ezzel járó feszültséget és szorongást. Modern életünkben azonban naponta szembesülünk akadályokkal, emberekkel való nehézségekkel, amelyeket bizony kezelni kell, és ezt szorongásos tüneteket válthat ki.

Sokat segíthet, ha elfogadjuk, hogy egy-egy alkalmi negatív reakció vagy visszajelzés még nem a világ vége, és mindegyikből tanulhatunk valamit. Nem történik semmi katasztrófa, ha olykor rámutatnak a hibáinkra, főleg, hogy ezek a hibák kijavíthatók.

pixabay.com

Az önbizalom hiánya:

Vagyis az önmagunkban való állandó kételkedés. A szorongás arra készteti az embert, hogy mindig azon rágja magát, mit mondott, mit tett, mit nem mondott, vagy éppen mit nem tett. Ez egy olyan ördögi kör, amelyben szinte bele lehet őrülni. Az önbizalomhiány könnyen átveszi a hatalmat, különösen akkor, ha egy olyan helyzetben találjunk magunkat, amikor a képességeinkről van szó.

Hasonló helyzetben jó megoldás lehet, ha szem előtt tartjuk, hogy minden tőlünk telhetőt megteszünk. Engedjük meg, hogy szeressük magunkat és fogadjuk el magunkat olyannak, amilyen. Semmi szükség arra, hogy kemények legyünk magunkkal, inkább ismerjük el a képességeinket és dicsérjük meg magunkat minél többször.

Bénultság érzés:

Ez azt jelenti, hogy átgondolunk minden lehetséges megoldási útvonalat, minden létező forgatókönyvet és minden hatást, de soha nem határozzuk el magunkat. Csak ülünk magunkban és gondolkodunk, amely megbénítja a cselekvést. A sok kihagyott lehetőség pedig egyre csak fokozza az önbizalomhiányt és már oda jutunk, hogy egyáltalán nem bízunk abban, hogy bármiben is előre tudunk lépni az életben.

Hasznos lehet, ha ilyen esetben leírjuk az összes lehetőséget a probléma megoldására. Ezután jöhetnek a különböző lehetőséget előnyei és hátrányai. Ezután már elkezdhetjük szűkíteni a lehetőséginket és így egyre közelebb juthatunk a feladat megoldásához.

Sokszor úgy elmerülünk a szorongásban, hogy beleivódik sejtjeinkbe és életünk részévé válik. Pedig nem kell, hogy a szorongás határozza meg cselekvéseinket és gondolatainkat.

Van még egy fontos dolog! Ha ez az állapot folyamatosan fennáll és egyedül nem tudsz megbírkózni vele keress egy terapeutát, vagy mentális szakembert!

via

Ez is érdekelhet:

No Comments