Tudtad, hogy létezik “szülői kiégés”? Mondjuk a 10 jelét is…

Bár azt könnyű belátni, hogy szülőnek lenni sokszor nehéz feladat, nem mindig egyszerű felismerni és önmagunknak beismerni, hogy szülőként bizony kiégtünk és segítségre van szükségünk.

Szerencsére ennek több jele is van, és ha úgy érezzük, hogy összecsapnak felettünk a hullámok, akkor találhatunk megoldást.

Azoknál a szülőknél, akik nem rendelkeznek a szülői stressz kezeléséhez szükséges erőforrásokkal egyfajta érzelmi rendellenesség alakulhat ki, amelyet gyakran szülői kiégésnek definiálnak. Ezek közé a tünetek közé tartozhat a gyermektől való érzelmi távolságtartás, az értéktelenség és a kimerültség érzés. Ezek a tünetek pedig tartós következményekkel járhatnak a gyermekekre és a szülőkre egyaránt.

Átlépted a tűréshatárodat.

A stressz és a fáradtság talán könnyebben azonosítható, mint a többi tünet, de ezek ugyanúgy a szülői kiégés részei. A szülői kiégés nem más, mint amikor mentálisan, fizikailag és érzelmileg kimerültnek és túlterheltnek érezzük magunkat. Időnként mindannyian így érezzük, azonban az nem szükségszerű, hogy elmenjünk a tűréshatárunk legvégéig. De honnan tudhatjuk hol a határ? Ha már azon gondolkozunk, hogy szükségünk van-e segítségre, akkor már ott járunk és érdemes elgondolkodni azon, hogy segítséget kérjünk. Nincs olyan, hogy még nem elég rossz. Ha úgy érezzük, hogy negatív hatással van az életünkre, az már pont elég ahhoz, hogy elkezdjünk megoldást keresni.

Hetek óta túlterheltnek és kimerültnek érzed magad.

Az uralkodó társadalmi narratívák szerint nekünk, anyáknak mindent meg kell tudnunk csinálni és aztán boldognak kell lennünk, hogy minderre képesek vagyunk. Na ez nagyon veszélyes, főleg úgy, hogy már nem generációk élnek együtt, mint nagyanyáink idején. Ha folyamatosan kimerültnek érzed magad és ez egy állandósult, szűnni nem akaró érzés, akkor ideje segítséget kérni.

Már gondoltál arra, hogy szakmai segítséget kérj.

A legjobb már azelőtt segítséget kérni szakembertől, mielőtt eljutunk a teljes kiégéshez. Amikor még nem válság üzemmódban működünk, akkor sokkal világosabban tudunk gondolkodni és könnyebb megtalálni a megfelelő megoldásokat, vagy elérni bárkit, aki segíteni tud. Szülőnek lenni nagy kihívás, ezért fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy kiéghetünk és ilyenkor tudni kell segítséget kérni.

Erőszakos késztetéseket tapasztalt magadon.

Az erőszakos késztetések a szülés utáni hangulati ingadozások jelei is lehetnek, de a kiégést is jelezhetik. Annak érdekében, hogy gyermekeink biztonságban legyenek, jobb ősztinének lenni saját magunkkal, a gondolatainkkal és a késztetéseinkkel kapcsolatban, különösen ha ezek erőszakosak lennének. Gyerekeinket nagymértékben befolyásolja viselkedésünk és mentális állapotunk, ezért ha kiégést tapasztalunk az negatív hatással van gyermekeinkre és ideje segítséget kérni.

Úgy érzed, hogy elvesztetted a kapcsolatot a gyerekeddel.

A belga Pszichológiai Tudományok Kutatóintézetének kutatói arról számoltak be, hogy a szülői kiégés egyik figyelmeztető jele az, hogy a gyermekeinkhez fűződő kapcsolat a jutalmazásról a büntetésre változik. Ha neheztelsz a gyermeked jelenlétére, akkor megfontolandó a segítség keresése. Szülőnek lenni csapatmunka. Hagyjuk azt is, hogy a másik segítsen, amikor úgy érezzük nem bírjuk tovább vagy segítsünk mi is.

Elkezdtél érzéketlen lenni gyermeked fizikai, nevelési és érzelmi szükségletei iránt

Tanulmányok alátámasztották, hogy a szülői kiégés fokozott szülői elhanyagoláshoz vezet. Ha azt vesszük észre magunkat, hogy rendszeresen elhanyagoljuk a gyerekek igényeit és szükségleteit, az már jó ok az aggodalomra.

Egyre kevésbé érdekelnek a saját szükségleteid.

Ha egyszer eljutsz arra a pontra, amikor már saját szükségleteidről sem tudsz gondoskodni, akkor biztos, hogy segítség kell. A szülői kiégés hosszabb ideig tart, mint egy stresszes nap vagy hét, olyan érzés, mintha lehetetlen lenni kijutni a gödörből.

Aggódsz amiatt, hogy valami nincs rendben veled.

A megelőzés itt is nagyon fontos. És ez vonatkozik az érzelmeinkre is, csak úgy, mint amikor tudjuk, hogy egy nagy vihar közeleg. Szülőként elkerülhetetlenül sújtanak bennünket az érzelmi viharok, amelyeket sokkal jobban tudunk kezelni, ha gondoskodunk magunkról és az érzelmeinkről. Ezt nevezik érzelmi higiéniának, amely az érzelmi öntudat előtérbe helyezése a mentális egészség érdekében. Ha aggódsz a kiégés miatt, érdemes segítséget kérni és megelőzni, hogy kitörjön a vihar.

Úgy érzed a szülőség nagyobb kihívás, mint kéne.

Van, amikor az életünk kibillen az egyensúlyból és időlegesen elég hektikusan alakulnak a dolgok. Ha úgy tűnik, hogy nem sikerül visszarendeződni a normál kerékvágásba és a kimerültség egyre csak nő, akkor a kiégés elkerülése érdekében kérj segítséget.

Már megfordult a fejedben az önkárosítás vagy az öngyilkosság.

Annak a gondolatnak a normalizálása, hogy szülői lét néha tényleg fárasztó és kimerítő nagyon hasznos tud lenni, mert segíthet abban, hogy egyrészt ne érezzük magunkat egyedül, másrészt minimalizálja annak súlyosságát, hogy pszichénk legsötétebb bugyraiba merüljünk alá. Mindannyian mások vagyunk és mindenki máshogy éli meg a dolgokat. De az nagyon fontos, hogy tudatosak legyünk és képesek legyünk reflektálni saját viselkedésünkre és mindig tudjuk, hogy mit tehetünk azért, hogy jobb szülők legyünk.

No Comments