10 dolog, amire emlékezz, ha értéktelennek érzed magad

Egyik nap olyan, mint a másik. Úgy tűnik semmi nem megy úgy, ahogy kellene, a motivációd a béka feneke alatt, ahogy az önbizalmad is. Totálisan értéktelennek érzed magad.

Mindannyian éreztünk már így. És sajnos ez a modern életmód ilyen sérülékeny érzelmekkel jár. De az, hogy így érzel, nem mond el semmit a személyiségedről és a képességeidről.

A neves Harvard Egyetem Business Review kutatásában olyan cégvezetőket vizsgált, akik pályájuk csúcsán voltak. Kiderült, hogy a legtöbben imposztor szindrómában szenvedtek és az elmúlt egy évben megkérdőjelezték képességeiket és értéküket. Vagyis nem vagy egyedül.

De minél tovább hagyod magad az értéktelenség állapotában, egyre jobban veszítesz a lendületből. Mert bár az érzés teljesen normális, de megmaradni ebbe a helyzetben nem az.

Íme néhány fontos emlékeztető, hogy segíteni tudj magadon kikecmeregni a gödörből.

1. A nagy növekedés egyenlő a nagy sebezhetőséggel.

Valószínűleg ezt a cikket sem olvasnád, ha nem lennél elkötelezett a személyes és szakmai fejlődés iránt. És csak, hogy előre tisztázzunk valamit: a nagy növekedés megköveteli az érzelmek kezelését. Miért? Nos, hát először is azért, mert így elhagyod a komfortzónádat és dolgozol magadon. Nem csak beszélsz róla, hanem csinálod is. Ezért fontos, hogy eszedbe vésd, hogy amin most keresztül mész, az a fejlődésed természetes része.

2. Pontosan ott vagy, ahol lenned kell.

Az egyik legnagyobb tévhit, hogy ha rosszul érzed magad, akkor tényleg rosszul is kell lenned. Pedig semmi nincs távolabb az igazságtól. A negatív érzelmek legalább olyan egészségesek, mint a pozitívak. Kárt csak a negatív érzelmekre adott reakcióink okozhatnak. De egy szimpla érzelem az a normál élet része. Az, hogy értéktelennek érzed magad nem csak blokkoló dolog lehet, hanem katalizátor is.

3. Ez az érzés átmeneti.

Az értéktelenség érzése általában egy érzelmi viharral érkezik, amely céltalanul, motiválatlanul, önbizalom nélkül hagy hátra. De emlékezz: az érzelmek olyanok, mint az időjárás: ijesztőek, hirtelenek, kiszámíthatatlanok. Az időjárás gyakrian ntenzív, akár egy nyári zápor, de másnap, amikor elvonulnak a felhők, kisüt a nap és minden újra békés és nyugodt.

Az érzelmek is ilyenek. Emlékeztesd magad, hogy ez egy átmeneti állapot. Tudósok szerint az érzelmek kémiai folyamata mindössze 90 másodpercig tart… Te is egyre jobban fogod érezni magad. Visszatér a motivációd, újra értékesnek érzed magad. Ellenállás helyett a jelenlegi állapot elfogadása meghozza a várva várt békét.

4. Még a legsikeresebb emberek is érzik néha így magukat.

A példaképek, a mentorok és a többi ember, akire felnézel pontosan azt érezték, amit most te. Könnyű másokat piedesztálra állítani teljesítményük miatt. Ők aztán biztos nem érezték soha értéktelennek magukat, igaz? Semmi sem áll ettől távolabb. Mert mindenki ezen a bolygón érez így néha. Függetlenül attól, hogy a közösségi médiában hogyan küzdenek ez ellen a kép ellen. Egy nemrég született dokumentumsorozatban (The Weight Of Gold) többek között az olimpiai bajnok úszó, Michael Phelps is beszélt az olimpiai játékokat követő depressziójáról.

5. Annyi minden van, ami működik.

Amikor ilyen sebezhető helyzetben vagyunk, úgy tűnik, mintha életünk minden része ellenünk dolgozna. Mindenkire árulóként gondolunk. Visszagondolunk a minket ért igazságtalanságokra és túlgondolunk mindent, még egy kommentbe is többet látunk bele, mint kellene.

De gondolj arra, hogy te felkeltél reggel, míg sok más ember már nem tudott. A szíved még mindig pumpálja a vért. Folyik a csapból a víz.

Ez az egyszerű perspektívaváltás lehetővé teszi, hogy hálásak legyünk dolgokért és meglássuk, milyen sok minden működik az életünkben.

6. A kontraszt perspektívát teremt.

Egy olyan társadalomban élünk, amikor minden körülmények között a legjobbat kell mutatnunk magunkból. De ez nem az igazi élet.

A nehéz pillanatok, az érzelmi kilengések, a konfliktusok megtapasztalása új perseptívákhoz vezet, amelyeket egyébként meg sem látnánk, ha nem így alakulna az életünk. Ezek a kontrasztok segítenek, hogy feltegyük a jó kérdéseket, amelyekre jó válaszokat kapunk. Megtanulunk segítséget kérni, ami mélyebb kapcsolatokhoz vezet. Empatikusabbak leszünk másokkal, és az életünkben végbemenő változást egy egészen más szemszögből is tudjuk nézni.

7. Ez az, amiért dolgozol.

Mivel olvasod ezt a cikket, feltehetően érdekel a lehetőségek kiaknázása is és szeretnél egy produktív és teljes életet élni. Ez azt jelenti, hogy megvan az eszköztárad: gyakorlatok és rutinok állnak a rendelkezésedre, amelyek éppen az ilyen helyzetekre lettek kitalálva. A nehéz idők a legjobb idők arra, hogy bevessük ezeket az eszközöket, legyen az akár meditáció, természetjárás, a gondolatok naplózása, vagy egy jó hosszú séta. A legtöbb ember nem végzi el ezt a munkát. Ők az idejüket és az energiájukat inkább figyelemelterélésre vagy szórakozásra használják. De te itt vagy, és ez az, amikor munka kifizetődik.

8. Az értelmi mozgékonyság egy szupererő.

A negatív érzelmek miatt rosszul érzed magad. Túl egyszerű eltölteni az időt Netflixen és a közösségi médiákon, mértéktelenül enni vagy inni. Ugyanakkor az érzelmi mozgékonyság igénye egy olyan képesség, amelyet edzeni lehet: ez az egyén azon képessége, hogy úgy élje át a gondolatait, érzelmeit és a különböző eseményeket, hogy azok ne vezessék őt negatív irányba, helyette viszont arra ösztönzi őket, hogy a legjobbat hozzák ki magukból. Fontold meg, hogy fejleszd ezt a képességedet…

9.Lélegezz, játsz, könnyíts a dolgokon, és segíts másokon.

Ha érzelmileg terhelt vagy, akkor az fizikai feszültséget eredményez. A testbeszéld általában kevésbé nyitott, a vállak előregörnyednek, olyan érzést kelt másokban, mintha menekülni vagy eltűnni szeretnénk. Gyakran megfeledkezünk arról, hogy birtokunkban van az elsőszámű és legegyszerűbb eszköz: a légzésünk. Egy légzőgyakorlattal vagy mély légzésekkel ellazulunk és békésebbek lehetünk.

Egy másik eszköz az értéktelenség érzése ellen, ha segítünk másoknak. Nem is hangzik olyan hülyeségnek, igaz? Furcsa módon, ha elvonjuk magunkról a figyelmet, gyorsabban jön a gyógyulás. Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég egy barát bátorítása, egy kedves gesztus, vagy néhány harapnivaló az utcán kéregetőknek.

Semmi rossz nincs abban, ahogyan érzel. Ne törjünk pálcát magunk felett, inkább használjuk ki ezt a nehezített időszakot. Már látszik a fény az alagút végén…

Ez is érdekelhet:

No Comments