LOADING

Type to search

Élem Főoldal

Nem minden “szánsájn és heppinessz”, avagy mi van azokkal, akik nem boldogok nyáron?

Share

A nyár örömei: hervasztó hőség, iskolai szünet, vagyis az a népi játék, amikor a várva várt vakációját töltő gyermek megpróbálja percről-percre túlszárnyalni önmagát unatkozásban. És sikerül neki. Nem úgy volt, hogy a nyár az év szórakoztató és pihentető időszaka? Aki nyári depresszióban szenved, annak nem úgy van.

A nyári depressziónak lehet biológiai oka is, pont úgy, mint a télinek, az őszinek, a tavaszinak, a hétfőinek és a fogmosás utáninak. De a környezet, az élethelyzet is vezethet a kialakulásához, és ez a gyakoribb. Egyszerűen túl sok a jóból. Gyűlik a stressz egész évben, aztán jön a hőség, a parkettán fetrengő gyermek, a logisztikai és pénzügyi paradoxonok – és egyszeriben egy rakás szerencsétlenségnek érzi magát az ember.

Az külön jót tesz (a depressziónak), ha a lassan vánszorgó szombat délutánban saját levében pácolódva arra gondol az alany, hogy íme, ez egy kiváló időszak, eljött a nagy idő, hogy pompásan érezzük magunkat, élvezzük az életet, a szabadságot, azt csinálunk egész nap, amit csak akarunk! És mit csinálunk? Semmit. További adalékként: óvodai, iskolai szülőtársak csodás életére gondolás, amint kéz a kézben, önfeledt boldogságban kacagva szökellnek egy meseszép tájon, szájuk körül édes fagylaltnyomokkal.

Esetleg ugyanez vízparttal, lombárnyék, koktél, háttérben a gyerekek nemzetközi csapatban disney-várkastélyt homokoznak, feleség/férj vonzó dinamikával a vízből lép ki éppen, tekintete varázslatos éjszakát ígér. Vagy ha nem jut eszünkbe semmi, pár görgetés a facebookon és lesz ötlet, hogyan kell elképzelni a boldog többieket. Nekem miért nem megy? – teszi fel a kérdést a nyári depressziós.

Nos, lássuk, mit kell tudni erről a nyári depresszióról – és főleg: mit lehet tenni ellene?

Nyári letargia – valószínűleg ismerős fogalom a „szezonális érzelmi zavar”, de ha nem, akkor sem nehéz kitalálni, mi lehet az. Ebből a fajtából a télit viszonylag könnyű megérteni, alig kelt föl a nap, már megy is le, hideg van, sötét és szobafogság. Ám az ilyen típusú érzelmi zavarban szenvedők mintegy 10%-ánál éppen fordítva, a nyár kezdetével jelentkeznek a tünetek. Hogy mi lehet ennek az oka, abban a brit (és más) tudósok bizonytalanok, de annyi egyértelműnek látszik, hogy a magasabb páratartalom és hőmérséklet szerepet játszik a betegség kialakulásában. Vezető tünetek az étvágytalanság, alvászavar és a szorongás, ahogy az egy rendes depresszióhoz kijár.

Összezavart menetrend – aki hajlamos a depresszióra, tudja, hogy a tünetek kezelésének egyik legjobb módja, ha jól körülírt rutinokhoz ragaszkodunk, pontos és ismétlődő menetrend szerint vezetjük a mindennapokat. Igen ám, de a nyári hónapokban ez a menetrend feje tetejére áll, és ami így nem esett belőle darabokra, az elolvad a kánikulában. Ezt a szülők érzik át alaposan, amikor az utolsó ovis/isis napon futólag a következő tizenvalahány hétre gondolnak megnyúlt arccal, de egy hosszabb nyári szabadság is okozhat komoly káoszt.

Testkép-problémák – az idei strandszezonra bomba testem lesz! Na, jó, majd jövőre… az ideire még csak petárda, halk petárda… Ismerős a bikini-para? Hát, az az. Ha az ember elégedetlen a testével, előbb-utóbb kerülni fogja a medencés partikat. Sőt, lehetőleg minden olyan helyzetet, ahol lengén öltözve kell megjelenni. És hát a pincékben rendezett társasjáték-klubgyűléseket leszámítva nem sok olyan helyszín van, ahol nem így kell/kényelmes, úgyhogy ez az önkéntes száműzetés is a depresszió melegágya lesz észrevétlenül.

Költségfrász – pénzügyi zavarok, anyagi gondok: szintén a depresszió kiváltó okai lehetnek. Nyaralni drága, még ha sikerül is ügyesen a szállást és az utazást megoldani, egy üdülés alkalmával egészen furcsa metamorfózison esik át az ember pénzfogalma. Ezerkettő egy kávé? Öt euró egy gombóc fagyi? Egyszer élünk, nyaralunk! Ha meg nem nyaralunk, hanem serényen dolgozunk, és egyúttal szülők is vagyunk, akkor meg az kerül brutálisan sok pénzbe, hogy serényen dolgozhassunk: nyári tábor (heti 30-120), játszóház, bébiszitter stb. Itt a nyár! Hol a pénz?

Holdimádók – a napimádókkal szemben őket nem hozza tűzbe, ha egész nap heverhetnek a homokban. Aki nem érzi jól magát a perzselő napon, az strand helyett inkább a klímás szobában rejtőzik el hétvégére, és piheg naphosszat. Estére aztán már sétálni sincs kedve, főzni is túlságosan fárasztó missziónak tűnik, úgyhogy jöhet valami gyorskaja meg a sorozatok hajnalig. Ez sem feltétlenül a depresszió legjobb ellenszere.

Eddig a borzalmak, most pedig jöjjenek a tippek! Hogyan kezelhető a nyári depresszió?

Mindig van segítség! – depressziós tünetekkel nem érdemes várni, se télen, se nyáron. A kicsit rossz kedv legtöbbször elmúlik magától, a depresszió ritkán. Viszont könnyen lehet belőle súlyosabb gond is. Sokszor egy-két beszélgetés is érezhető javulást hoz, nem szégyen és nem is úri huncutság pszichológus vagy pszichiáter segítségét kérni. Attól még senki nem lett bolond, hogy beszélgetett egy szakemberrel, sőt, attól sem, ha kicsit nehezebb periódusban elfogadott kedélyjavító, antidepresszáns készítményeket tőle.

Megelőző szerelés – egy előnye van a nyári depressziónak: lehet tudni, hogy mikor várható. Így fel is lehet készülni rá, illetve ellene. Ha van terv, sokkal kevesebb az esélye, hogy győzedelmeskedik az apátia. A jó ütemben megtervezett nyári programok nemcsak segítenek azáltal, hogy egy belátható, követhető ritmust adnak a parttalanul áradó szünidőnek, de még költségtakarékos is a jó előre leszervezett tábor, nyaralás, kirándulás.

Aludni. Aludni. Aludni. – akkor is, ha rövidek az éjszakák, akkor is, ha meleg van, akkor is, ha még ezt a két epizódot megnézhetném simán, még csak fél kettő. A kialvatlanság a depresszió szolgálólánya, ahogy már a régi depressziós bölcsek is megmondták.

Mozgás! – erről ennél sokkal több nem is kell. A testmozgás jó, a tunyaság rossz. Mármint annak, aki nem akar depressziós lenni. Futni nem a legnagyobb melegben kell, de reggel és este nincs olyan meleg, illetve számos fitneszterem működik pincében és/vagy légkondival.

Nyugi! – most meg ez? Igen: a túlzásba vitt fogyókúra és fitnesz ugyanúgy nem ajánlott, mint a tespedés. Ne az érettségi környékén használatos ruhaméret újbóli elérése legyen a cél augusztus huszadikára, plusz kockahas, mert az megint csak a stresszt növeli. Kivéve persze annál, akinek érettségi óta nem változott a ruhamérete és kockás a hasa, de ő se idegesítse magát feleslegesen hasonló hülyeségekkel. Egyébként is annyi feladatot érdemes csak vállalni, amennyi jól esik. A kétheti három grillpartiból egyet meg tud szervezni más is, és a garázstakarítás is halasztható nyugodtan.

Kötelező elutazós nyaralás? – nem mindenkinek ez a vágya. Érdemes átgondolni, valóban az hozza el az áhított boldogságot (és a pihenést és a kikapcsolódást és a feltöltődést stb.), ha 7+ napra elutazik az ember? Előtte és után meg megy a szokásos verkli egész nyáron? A „staycation” létező alternatíva: néhány naponként felhasználva a szabadságot egészen sok hosszúhétvége hozható össze. És pihenni, kikapcsolódni, bulizni otthon (és a környéken, avagy közelebbi desztinációkon) is remekül lehet, 4-5 nap alatt is.

Télen hideg van, nyáron meleg van. De ahogy télen nem kötelező szomorúnak lenni, úgy nyáron sem kötelező a felhőtlen boldogság. Egy viszonylag egyszerű módszer, mondjuk úgy: kezdő lépés a nyári depresszió megelőzéséhez, ha megengedjük magunknak, hogy akkor legyen szuper szánsájn hepi jókedvünk, amikor az van. És nem, nem a naptár miatt kell jól éreznie magát az embernek, hanem attól érezheti jól magát, amit csinál. Érdemes tehát jó előre gondoskodnunk saját szórakoztatásunkról. Nyáron. Is.

Tengerpart otthon – némi humorérzékkel

Őrült gondolatom támadt: egy hétig úgy éltem, mintha nyaralnék … Bár én remekül éreztem magam, a kerületben azóta veszélyes őrültként tartanak számon. Előfordul, hogy az ember lányán kitör a nyaralhatnék, még akkor is, ha éppen nem aktuális. Rengeteg olyan cikk született már, ami azt taglalja, hogyan csinálj …

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *